Da Anders Hunn Graving og Transport, fra Manstad i Østfold, inngikk avtale med Mesta Drift om snøbrøyting på E6-strekningen mellom Vinterbro og Østfold grense, gikk selskapet til anskaffelse av det som i følge leverandøren Sigurd Stave Maskin AS er Norges største kombispreder, kanskje til og med Nordens største til bruk på vei.

Toakslet semi

Kombisprederen fra Falköping rommer hele 12 m3 med tørt materiale og 15 m3 saltløsning. Sprederen har mange finesser, deriblant høyhastighetsspredning på venstre og høyre side. Noe som gir mulighet til å fordele saltløsning i begge kjørebaner samt av/påkjøringsramper i en operasjon.

Falköping-sprederen er montert på en toakslet semihenger med langboggi og tvillinghjul. I tillegg er det montert et 3,5 meter sideskjær på semihengeren. Dette sammen med fire meter bredt skjær foran på trekkvogna, gjør ekvipasjen veldig effektiv til brøyting av motorveien.

- Hengeren er bygd opp hos Primbox i Polen og levert til Falköping for montering av kombisprederen. Brøytehydraulikk på bil og henger, samt sideskjæret er levert og montert av Tellefsdal, sier Anders Hunn.

Kombibil

Semihengeren trekkes av en treakslet Scania R580 med tandemdrift. Scaniaen er bygd som en kombibil, med mulighet for å montere dumperkasse over svingskiva.

Les mer om brøyteutstyret og selskapet Anders Hunn Graving og Transport i årets første nummer av AnleggsMagasinet.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!