Ordren er verdt flere millioner pund og leveransene vil skje på slutten av dette året.

Det dreier seg om 10 High Mobility Engineer Excavators (HMEEs) som er kjøpt inn av det svenske forsvarets materielladministrasjon (FMV) på vegne av det svenske forsvaret. - HMEE er allerede i bruk hos flere militære styrker rundt om i verden, inkludert USA og Storbritannia og vi er glade for å ha vunnet nok en ordre for denne maskinen. Det er første gang vi leverer til Skandinavia og en rekke andre nasjoner har også vist stor interesse for HMEE, så vi er sikre på å skaffe oss enda mer salg i fremtiden, sier Tim Burnhope, JCBs adm. direktør for produktutvikling og kommersielle operasjoner.

I Sverige er det JCB-forhandleren Söderberg og Haak i Malmø som skal stå for opplæring, service og deleleveranser.

Fastrack og graver

I 2005 vant JCB sin hittil største militære ordre, verdt 230 millioner US Dollar (1,2 milliarder NOK), for opp til 800 HMEE'er til det amerikanske forsvaret. I 2008 fikk JCB en ordre på 7 mill. pund fra British Army på HMEE'er som nå er i tjeneste i Afghanistan.

Full produksjon av HMEE startet i 2007 ved JCBs fabrikk i Savannah, Georgia. Maskinen kombinerer egenskaper fra JCBs verdensberømte traktorgraver med den innovative jordbrukstraktoren Fastrac, som er den eneste traktoren med full suspensjon og ABS-bremser. Målet med HMEE-konseptet er å lage en maskin som kan kjøre i militær konvoifart uten behov for spesialtransport på lastebil eller transportralle. Topphastigheten til HMEE er nærmere 90 km/t (88 km/t).

Mobil

Den 12 tonn tunge maskinen er utstyrt med en 5,9 liters dieselmotor, firehjulsdrift, firehjulsstyring, løfter mer enn to tonn og graver til en dybde av nesten fire meter. Den er designet slik at den kan transporteres med et Hercules C-130 fly, kjent fra det norske Forsvaret. I tillegg er HMEE utstyrt for stridsbruk, med ekstra beskyttelse for mannskapet som skal betjene maskinen. I løpet av 30 år har JCB levert mer enn 3400 maskiner til 45 forskjellige militære organisasjoner over hele verden.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!