Bouchamaoui Industri er en av de eldste leverandørene av olje og gass i Tunisia. I mer enn hundre år har selskapet drevet med stålproduksjon, sveising og installasjon av rør til bruk over lange distanser. Siden år 1900 har tre generasjoner Bouchamaoui ledet selskapet gjennom mer enn tusen prosjekter i Tunisia og nærliggende land.

For å beholde sin konkurransekraft og sin plass i det økonomiske kaoset som råder i landet, har Bouchamaoui Industri hele tiden forsøkt å holde maskinparken oppdatert. Maskinparken består av gravemaskiner, dozere, hjullastere og veihøvler, hovedsakelig Caterpillar-maskiner. For en tid tilbake bestemte selskapets ledelse seg for å fornye maskinparken, en maskinpark som var blitt for gammel og lite effektiv.

Det var da den lokale Caterpillar-forhandleren, Parenin SA, kom opp med forslaget om å renovere den gamle og kasserte D7F'en.

For å få den gamle dozeren tilbake i brukbar tilstand ble gearkassen og undervogna reparert, bladet og ripperen ble forsterket, alle slanger ble byttet ut, alt det elektriske ble skiftet og den gamle motoren måtte vike plass for en ny motor. I tillegg ble hele dozeren sandblåst og lakkert.

Parenin brukte kun to måneder på jobben. Ett team på fire erfarne mekanikere arbeidet åtte timer hver dag for å bli ferdig i tide og kostnaden ved renoveringen ble kun 40 % i forhold til å kjøpe en tilsvarende ny dozer. Det ble også gitt ett års garanti på D7'en.

Før dozeren ble skrotet hadde den vært i drift i mer enn 40.000 timer, blant annet i Sahara-ørkenen. Nå er den snart 40 år gamle Cat-dozeren igjen klar for bruk til bygging av nye rørgater og veier.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!