Det hele startet i 1949 da Johannes. J. Syltern, opprinnelig fra Brønnøy, etablerte seg som entreprenør i Åfjord på Fosenhalvøya i Sør-Trøndelag. I dag eies selskapet Johs. J. Syltern AS av fire av hans barn og ledes av barnebarnet Jan Anders Syltern. Entreprenørselskapet har spesialisert seg på masseforflytning, terrengarbeid, vann- og avløpsarbeid, veiarbeid og havnearbeid. De fleste oppdragene har i hovedsak vært i Midt- og Sør-Norge, men i enkelte perioder har de utført forskjellige oppdrag i den nordlige landsdelen.

Selv om selskapet har vokst seg stort og utfører oppdrag rundt om i hele Norge, er eierne bevisste på sin lokale forankring. Selskapet har alltid hatt hovedkontor i Åfjord og mange av de ansatte kommer fra kommunen eller fra andre kommuner på Fosenhalvøya. Med anleggsmaskinførerlinje på den videregående skolen i kommunen, er det kanskje ikke så rart at det er mange lokale som begynner i firmaet. Johs. J. Syltern har også mange av elevene utplassert hos seg i den tiden de går på skolen. På den måten blir både selskapet og de kommende maskinførerne kjent med hverandre og finner således ut om de passer til å jobbe sammen. I tillegg bidrar selskapet med enten maskiner eller andre ressurser til skolen.

Johs. J. Syltern har vært med på mange store veiprosjekter, som for eksempel E6 Majavatn, E18 Tønsberg, E18 Kristiansand, rv. 70 Tingvoll, rv. 17 Namsos og rv. 64 Kristiansund. Selskapet utførte grunnarbeider på den nye Operaen i Oslo og de har vært med på å etablere flere vindmølleparker. Selskapet har også vært med på flere store havneutbygginger og de har vært med på store utbyggingsprosjekter på Gran Canaria i Spania. Nå er ansatte, maskiner og utstyr på prosjekter som blant annet bygging av E39 Gjemnes (mellom Molde og Kristiansund), E6 Strindheimtunnelen (Trondheim), Flatholmen havneområde (Ålesund) og Grilstad Marina (Trondheim).

Første D11

- Oppdragene i på Gran Canaria var i forbindelse med at Bjørn Lyng skulle bygge ut store turistområder. Første gangen vi var der nede var i 1988. Da tok vi ut en million kubikkmeter med stein for planering, bygging av to moler og en kunstig øy. Området heter Anfi del Mar og vi var ferdig med det i 1991. Neste prosjekt var byggingen av Anfi Tauro, som pågikk fra 1999 til 2003. Området som besto av ørken, ble gjort om til golfbaner og boligområde, sier Svein Ole Daltveit, KS-leder (kvalitetssikring). Han forteller at det siste prosjektet omhandlet grunnarbeider, med blant annet utgraving og transport av til sammen tre millioner kubikkmeter stein og to millioner kubikkmeter løsmasse.

Kontakten med Bjørn Lyng, som bodde i Leksvik ikke langt fra Åfjord, ble opprettet på begynnelsen av 1980-tallet. Lyng som var en gründer, opparbeidet et nytt industriområde på Follafoss og Johs. J. Syltern utførte flere oppdrag i forbindelse med dette. Blant annet la de om hele elveløpet gjennom sentrum.

- Første gangen vi var i Spania hadde vi med noen av våre egne maskiner fra Norge, mens andre gangen ble det kjøpt mye nytt der nede. Når det gjaldt arbeidere hadde vi egne spesialister fra Norge, mens maskinkjørerne stort sett var lokale, sier Daltveit. Mens de var i Spania kjøpte de en Cat D11 som ble brukt der nede i forbindelse med prosjektet. Den skal visstnok ha vært den første D11som ble solgt til et norsk firma.

Museum

Dozere har også Johs. J. Syltern i dag, riktignok ingen D11, men de har til sammen seks Cat og Komatsu av nyere dato. Det er for øvrig de fleste av maskinene, lastebilene, varebilene og utstyret firmaet har, men ikke alt er like nytt. I et eget museum i Åfjord står det blant annet en 1954-modell Cat D6. Dette er den samme dozeren som Johannes J. Syltern kjøpte ny i 1954.

Syltern var den første i området som kjøpte seg dozer. Daltveit forteller at den ble mye brukt i forbindelse med jordbruksplanering for opparbeidelse av jordbrusksareal. Dozeren ble i sin tid solgt til en entreprenør i Nordland. Den ble kjøpt tilbake for en del år siden og pusset opp til firmaets 50-års jubileum i 1999. I forkant av 60-års jubileet i 2009 ble den pusset opp nok en gang og står nå på hedersplass rett innenfor inngangsdøren til museet.

Opp gjennom 1960- og 70-tallet ble det kjøpt inn flere maskiner og firmaet utførte mange oppdrag på Fosenhalvøya for Statens vegvesen og de var med på utbygging av damanlegg for "Vassdragsvesenet" (NVE).

Gjennom 1980- og 90-tallet økte maskin- og lastebilparken vesentlig og selskapet tok stadig del i større utbyggingsprosjekter rundt om i landet.

I dag teller selskapets maskinpark totalt rundt 70 valser, gravere, dozerer, hjullastere, dumpere m.m., antall lastebiler og hengere rundt 30, de har sju lektere og ca. 40 mannskapsbiler. Det meste er anskaffet siste tiår, men på museet står sju veteraner og minner oss på hvordan maskiner og lastebiler så ut for et halvt århundre siden.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!