Tatt frem av MAN, Toni Maurer og JENZ, utgjør den en mobil produksjonsenhet for flis. Maskinen eller bilen, er like genial som den er effektiv. Det er en spesialbygget gearkasse bak den vanlige kassa som driver flishuggeren, denne er utviklet av MAN. Kobler man inn huggeren, setter føreren bilens egentlige gearkasse i høyeste trinn (16). Kraften går da rett igjennom til den andre kassa, så har man en flishugger med Euro5 motor og 480 hestekrefter, utstyrt med 24 kniver, kran og tut.

To tanker

Alt kontrolleres fra den komfortable hytta hvor vi finner Jonas Nilsson (23) bak spakene. Han har kjørt maskinen siden den ble tatt i bruk i september og trives inne i den spesialbygde bilen.

Dette er jo både en anleggsmaskin og lastebil, hvordan løses da problematikken med farget kontra vanlig diesel?

Dette fikser også bilen selv, får jeg vite. Den har en egen 600 liters tank til rød diesel som kobles inn automatisk når flishuggeren aktiveres. Jobber den for fullt går det med en 25 til 30 liter i timen, så den originale tanken på 200 liter spares til selve transportetappene.

Fleksibel

Jonas beskriver den som veldig fleksibel. Den kan stå og mate flis på et sted og om han må vente på neste bil, kan han flytte på seg. Han kan da for eksempel hugge flis som legges på bakken eller i container et annet sted. Fleksibiliteten ivaretas også ved at selve bilen har firehjulsdrift med en svingbar bakerste aksel, en åpenbar fordel når man ser på bilens daglige arbeidsmiljø.

Alle innstillingene til maskinen betjenes fra "easygreen"-panelet i hytta, som innmatingshastighet eller turtall. Det er ikke bare kvist og greiner som går med, stammer med opptil 65 cm i diameter går villig vekk og ender opp i den ventende flisbilen.

180 kubikk

Maskinen kan produsere 180 kubikk i timen og et vogntog fylles vanligvis på 40 til 45 minutter. Virket flises opp med 12 eller 24 kniver, ettersom hvilken kvalitet flis man er ute etter. Dagens fangst skulle kjøres til Karlstad og brukes som biobrensel, de vil ha stor flis forklarer Jonas så han bruker 12 kniver og får en 80 x 80 millimeter soll. Kjører man med 24 kniver og et soll på 35x 35 millimeter får man svært konform flis uten stikker. Det går dessuten kjapt og smidig å skifte mellom de forskjellige kvalitetene forklarer han.

Det er bare å legge merke til mengdene med kvist og småvirke som ligger igjen etter skogshogst, for å se potensialet her. Kenneth Knudsen i Ryantech Energy AS så potensialet for flere år siden.

Bioenergi

Kenneth Knudsen har en personlig interesse i utvikling av bioenergiløsninger og det er på bakgrunn av dette at selskapet Ryantech Energy ble opprettet. For to år siden så han mulighetene for å fylle et tomrom i norsk skogsindustri. Det ligger klattvis og delt, men det er mye biobrensel å hente fra de norske hogstområdene. Samtidig som markedet for biobrensel er etablert og stort i Sverige, har altså vi en bra råvaretilgang her hjemme. Denne kombinasjonen av tilgang og etterspørsel gjorde at Kenneth tok kontakt med bransjen på høyt og lavt nivå. Til slutt fikk han i stand et system for å produsere det her og flytte det til sluttbruker i Sverige. Aktiviteten for dette i Norge er spredt med satsing her og der, mobilitet var derfor et av nøkkelkriteriene. Maskinen var i så måte perfekt for Ryantechs behov.

MANs Euro5 motor driver både bil og maskin og gjør det mer miljøvennlig og stillegående, i forhold til andre eksisterende løsninger. Den beskrives av Kenneth som en dyr engangsinvestering, men også en effektiv og kvalitativ god løsning. Den produserer flis av høy kvalitet og Ryantech har fått gode tilbakemeldinger fra mottakerne. Bilen er bygget i Tyskland av MAN og Toni Maurer, mens selve flishuggerdelen er bygget og montert av JENZ. Det er også JENZ som selger bilen som en enhet. Salget i Norge gikk gjennom Magne Gitmark & Co AS, i Lillesand.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!