Når siste sprengladning har gått av i Vingetunnelen mellom Bortnen og Sørdalsvatnet blir veien 40 kilometer kortere mellom Bremangerlandet og kommunesenteret Svelgen.?- Her vil det ta fem minutter å kjøre gjennom. I dag tar det over en time å kjøre rundt. Dette er en tunnel som virkelig forbedrer forbindelsene i området, sier sprengningsbas Oddmund Aven til Mestas eget nettsted.

Han har akkurat boret det siste hullet i stuffen på Bortnen-siden, og gjør seg klar til å lade borehullene.?Fordi arbeidet er inne i en vanskelig sone skal det denne gangen bare sprenges to og en halv meter dybde. Vanligvis er en sprengladning fem meter dyp.?- Vi er i en sone vi visste var dårlig og den er faktisk enda dårligere enn vi trodde. Derfor jobber vi oss sakte gjennom. Heldigvis har vi ikke truffet på så mye vann. Det hadde vært mye verre, forteller han.

Når arbeidet er på den andre siden av den dårlige sonen, regner arbeiderne med at fjellet er bedre og at de igjen kan sprenge vanlige salver. Da vil arbeidet kunne gå fremover med rundt 15 meter i døgnet.

Holder planen?

Vingetunnelen drives fra begge sider. Avstanden mellom de to anleggsområdene er så stor at lagene bor på forskjellige steder.?- På den ene siden har vi hatt litt større problemer med fjellet enn vi forutsatte. I motsatt ende har vi støtt på bedre fjell enn vi trodde, så sammenlagt ligger vi som planlagt, forteller prosjektleder Lars Murstam i Mesta Entreprenør.

I tillegg til den 4,8 kilometer lange tunnelen skal Mesta bygge og utbedre tre kilometer vei i dagen fra påhugget ved Bortnen til Leirgulen. Den videre utbedring og utvidelse av strekningen på 2,5 kilometer fra Leirgulen til Kolset skal lyses ut i løpet av ett års tid.?- Fortsetter arbeidet så godt som nå, regner vi med å kunne overlevere tunnelen til Statens vegvesen ett knapt år tidligere enn stadfestet i kontrakten, sier Murstam.

Døgnkontinuerlig?

Fordi tunnelen ligger øde til, kan Mesta Entreprenør drive døgnet rundt. Fra mandag til natt til lørdag er det full rulle hele døgnet i anlegget.?- Vi har et godt forhold til de få naboene. Mitt inntrykk er at de gleder seg til tunnelen er ferdig, sier han.

Anleggskontoret ligger innerst inne i Bortnen. Her stopper veien frem til tunnelen åpnes. Mobildekningen er nesten ikke-eksisterende og det tok lang tid før kommunikasjon med omverdenen var på plass.?- Det er et krevende sted å drive anlegg. Her må alt planlegges ekstra nøye. Det nytter ikke å gjøre noen hasteinnkjøp hvis du har glemt noe. Derfor har vi brukt ekstra krefter på å få bedre struktur på systematikken og planleggingen. Det er krise om vi mangler noe som stopper arbeidet, sier Murstam.

Han var med på riggingen i flere måneder før de fikk telefon- og internettlinjer. Før det var på plass var det kun ett sted i et veikryss hvor det var mobildekning.?- Ingen fikk tak i oss, og skulle vi bestille noe måtte vi ned i krysset. Det var tungvint, men det er utrolig hva man venner seg til etter en stund, ler han.

Fakta om Bremangersambandet 2

  • Anleggsstart august 2010
  • Skal være ferdig våren 2013
  • Består av Vingetunnelen og tre kilometer vei i dagen
  • Tunnelen bygges i T 8,5-profil
  • Binder Bremangersambandet 1 sammen med rv 614
  • Kontraktssum 264 millioner kroner
  • Forkorter veien mellom Bremangerlandet og kommunesenteret Svelgen med 40 kilometer og nesten én times kjøring. 
Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!