Nå har maskinfører Kjell Solheim kjørt sin nye Volvo EC 210 LC med gravemaskinvekt i et par uker og synes det fungerer meget godt.

Loadtronic 3

Maskinparken består av fire gravemaskiner og en hjullaster og det har for det meste handlet om Volvo.

Da en av gravemaskinene tidligere i år passerte 8000 timer bestemte Sunde seg for å kjøpe to nye maskiner. Volvo trakk det lengste strået og to Volvo EC210 LC ble kjøpt inn. Den ene ble levert med Loadtronic 3 gravemaskinvekt fra Aanderaa Data Instruments (AADI), den første som er levert til en Volvo gravemaskin. Aanderaa har tidligere hatt stor suksess med hjullastervekter, er markedsledende på dette her til lands og har også mange kunder utenfor Norges grenser.

Riktig vekt

- Vi ønsket vekt på den ene gravemaskinen. For oss er det viktig å kunne sende av gårde et vogntog med riktig vekt. Vi fikk oss en lærepenge på dette området for en tid tilbake og ønsket ikke å bli tatt flere ganger for å ha kjørt ut for tunge biler. Vekta koster 78.000 kroner ferdig montert og det er en investering vi regner med å ta inn på et par måneders drift. Nå har jeg investert i to nye gravemaskiner som jeg regner med å ha i fem år. Kostnaden for vekta utgjør ikke mye av totaliteten. I tillegg kan jeg ta betalt pr. tonn, mens det før var last-pris som gjaldt, forklarer Sverre Anton Sunde.

Lastesyklus

Vekta består av en enhet inne i førerhytta som kan leses av maskinføreren. I tillegg sitter det en rotasjonssensor på maskinen, en sensor på bom og en på stikka. Vekta kan stilles på forskjellige nivåer og man kan gå inn og stille og designe en egendefinert lastesyklus. Det betyr at maskinfører Kjell Solheim kan laste en hel bil med stein og vite når det er på tide å si "stopp".

Les mer om Nordfjord Skifer AS i neste nummer av AnleggsMagasinet (10-2010).

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!