Når vi i Europa snakker om amerikanske lastebiler, snakker vi som oftest bare om de største, de enorme snutebilene i den største klassen - Class 8. Men det produseres jo også store mengder lastebilene i de mindre klassene, Class 4, -5, -6 og -7. Nå har Navistar bestemt seg å forsøke å kapre en enda større andel i disse segmentene enn de allerede har.

Fra oktober i fjor til oktober i år har Navistar levert omtrent 24.000 kjøretøyer i disse klassene. Nå satser de på å øke sin markedsandel fra 36% til 50% i løpet av de neste tre årene.

Ikke minst ser de mulighetene til å fylle tomrommet etter GM og Sterling, som solgte 12.000 lastebiler i Class 4 og-5 i fjor. Disse lastebilmodellene er ikke lenger tilgjengelige på markedet. Her ser de at den nye TerraStar-modellen har et stort potensial.

For å klare de ambisiøse målene satser de nå knallhardt på kursing av sine selgere, når det gjelder TerraStar (Class 4 og -5) samt DuraStar (Class 6 og -7).

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!