Avhengig av krav og bruksområder, kan feiemaskinen drives av en separat motor eller ved hjelp av hydraulisk kraftoverføring, PTO, fra chassismotoren. CityFant 6000 serieproduseres med en ytelsessterk, vannkjølt, dieselmotor, turboladet, på 63 kW / 85 hk. Som tilleggsutstyr kan det velges en John Deere motor på 86k kW dersom arbeidsoppgavene krever det, for å sikre absolutt optimal sugekapasitet. Som tidligere kan det også leveres Mercedes-Benz dieselmotorer, med ytelse på 75 kW eller 90 kW til drift av feiepåbygget. En fullhydraulisk (hydrostatisk) eller halvhydraulisk utgave kan også leveres hvis chassismotoren skal benyttes, og ingen drift via påbyggsmotor.

Den serieproduserte drivstofftanken for påbyggsmotoren rommer 150 liter, og skal sikre lange feieøkter uten avbrudd samt lavere kostnader.

Kromstål

Feiebeholderen har et bruttovolum på 6 m3 iht. EN 15429-1, er produsert i korrosjonsmotstandig kromstål, unntatt bunnen som er i rustfritt stål 1.4301 (V2A), 3 mm tykk. Stor luke bak, med maks. åpningsvinkel på 120 grader, for rask og effektiv tømming av feiemateriale. Tipping styres fra innsiden av førerhuset eller ved bruk av fjernkontroll, slik at føreren aldri er i fareområdet.

Styringen av feiemaskinen foregår via det nye PSS ("Power Sweep System") med et nytt kontrollpanel.

Viktige styrefunksjoner betjenes med joystick på høyre side av førerens dør via en ekstra koblingsboks. Betjenings- og kontrollutstyret skal være oversiktlig og ergonomisk plassert. Systemet består av en betjeningsenhet sentralt plassert med stor fargeflatskjerm for kontroll av maskinen samt styring av tilleggsfunksjoner. På skjermen kan informasjon om driftsstatus avleses.

Da det for ulike oppgaver også stilles forskjellige krav til bærekjøretøy, kan CityFant 6000 monteres på aktuelt chassis fra mange produsenter, heter det i pressemeldingen.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!