Det er snart 15 år siden den tyske produsenten kunne tilby en modell i pickupsegmentet. Riktignok var VW-pickupen den gang en Hilux med VW-emblem i grillen og på rattet, og det ble heller ikke solgt mange av den her hjemme.

At Amarok vil gjøre seg bemerket i det norske pickupmarkedet er det vel ingen tvil om. Den norske Volkswagen-importøren er kjent for godt synlige markedsføringskampanjer i kampen om å kapre kunder foran hovedkonkurrenten Toyota. Helt siden Volkswagen slapp de første bildene av prototypen SAR for to-tre år siden, har modellen fått mye mediaomtale og det er mange som har store forventninger til Amarok. Så spørs det om den klarer å leve opp til ordtaket "den som venter på noe godt, venter ikke forgjeves".

Les også: "Skal bli markedsleder med Amarok"

Stor interesse

Vi i AnleggsMagasinet og tungt.no har vært blant de første i Norge til å kjøre Amarok på norsk jord. Riktignok ble det bare en kort prøvetur, men vi fikk en liten pekepinn på hva norske pickupkjørere kan forvente seg. Vi kan blant annet bekrefte at det er mange som er interessert i modellen. Ikke siden undertegnede kjørte den første siste generasjon Mitsubishi L200 på norske veier (og det var før importøren hadde tatt den inn til Norge) har vi fått så mye oppmerksomhet. Folk snudde seg etter bilen da vi passerte, spesielt da vi kjørte forbi anleggsområder og byggeplasser. Vi hadde heller ikke kjørt mange kilometerne før de første stoppet oss for å ta bilen i nærmere øyesyn. Men selv om det ikke er mangel på interesse for Amarok, er det jo hvordan pickupen fungerer i det daglige som er avgjørende for om den kan hevde seg i konkurransen mot de etablerte.

Prøvekjøring

Modellen vi fikk utlevert hos importøren for prøvekjøring var utstyrsmodellen Highline, med permanent 4Motion og registrert som personbil med fem seter, garantert ikke den modellen som blir bestselgeren. Med en prislapp på rett i underkant av 600.000 kroner, er dette pickupen for de som vil ha en velutstyrt SUV med lasteplan. Prislapp og utstyrsnivå til tross, så vil den allikevel være identisk med toseterversjonen med grønne skilter når importøren får denne på plass i sortimentet. Amarok leveres i tre utstyrsvarianter - Basis, Trendline og Highline.

Siden det i denne omgang kun ble en kort prøvetur, så er det førsteinntrykket som blir avgjørende for reportasjen.

Vi vet at begrepet "premium" gjerne brukes av markedsføringsfolk for å heve kvalitetsinntrykket av et produkt i reklamesammenheng. Vi må innrømme at da vi satte oss bak rattet i Amarok var det dette begrepet som lå nærmest for å beskrive inntrykket. Komfortable skinnseter, tykt skinnratt, bred kupé, ryddig og oversiktlig plassering av instrumenter og brytere (på kjent tysk vis) gjør sitt til at den opplevde kvaliteten er høy. Med ratt som kan justeres i både høyde og lengde, og førersete med tilsvarende justeringsmuligheter, bør de fleste finne en god kjørestilling.

Ute på landeveien oppleves Amarok mer som en SUV enn en pickup med 862 kilo tillatt nyttelast og 2,8 tonn tillatt hengervekt. Modellen kan også utstyres med Heavy Duty-bladfjæring. Da økes den tillatte nyttelasten til 1043 kilo.

Dekkstøy er så å si fraværende, det må legges til at baksetene bidrar til at støynivået dempes noe, og biturbo dieselmotoren på 2,0 liter stort sett bare gir lyd fra seg under akslerasjon. Fjæringskomforten er god, men selvfølgelig gjør bladfjærer bak sitt til at pickupen skjelver litt når man passerer ujevnheter i asfalten. Dette gjelder stort sett alle pickuper når de kjøres uten last.

Vi tok Amarok med på en liten runde i et grustak og på hullete grusveier. Inntrykket er at understellet "svelger" godt unna under slike forhold.

Modellen vi kjørte har permanent 4Motion. Dette vil si at man har konstant firehjulsdrift, hvor en senterdifferensial fordeler kreftene 40 % foran og 60 % bak, men forholdet endrer seg etter føre og behov. Den leveres også i en versjon med innkoblbar 4Motion firehjulsdrift, da fordeles drivkraften med inntil 50 % på både for- og bakaksel. I tillegg til to forskjellige firehjulsdriftsystemer, vil Amarok bli tilgjengelig med en 2-liters TDI-motor med 122 hk og 340 Nm i løpet av neste år. 6-trinns gearkasse vil foreløpig være eneste alternativ for begge motoralternativene. Til neste år vil også en enkeltkabinversjon bli tilgjengelig.

Les også: Singel Cab & Rockton

Markedsleder

I forbindelse med introduksjonen av den argentinsk produserte Amarok i Slovakia i juni, ble det opplyst fra den norske Volkswagen-importøren Harald A. Møller at de skal bli markedsleder i pickupsegmentet. Forventet salgstall er 800 stk. første salgsår. Det er ambisiøst med tanke på at de skal inn på et marked som er dominert av en gammel og velkjent traver (Hilux) og et merke som ble relansert på det norske markedet for tre år siden(D-Max). Men med 14 forskjellige modellvarianter (varebil) og det uten at enkeltkabinversjonene er regnet med, har salgsorganisasjonen mange gode kort på hånden.

Les også: Volkswagen lanserer Amarok

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!