Det er ofte slik i bilverdenen at modeller får små eller litt større endringer midtveis i livsløpet. På noen er disse endringene nesten ikke synlig, mens på andre fremstår modellen nesten som en ny bil. Med litt over tre år på veien har også D-Max gjennomgått en såkalt facelift, eller på norsk - ansiktsløftning. Og det er i "ansiktet" den største forandringen er gjort på den japanske pickupen. Grillen har nå én kraftig horisontal profil (mot tidligere tre smale) og fire "huggtenner".

Av andre utvendige endringer er nye felger og flere fargevarianter. Som nevnt, facelift omfatter både store og små endringer. Endringene på D-Max må nok betegnes som heller små, men i høyeste grad vellykkede og nok til at 2010-modellen skiller seg fra tidligere årsmodeller.

Blanke lister

Innvendig kjenner vi oss godt igjen fra da vi kjørte pickupen høsten 2007. Seter, ratt og alle brytere er de samme som sist, men noen forandringer er gjort. Taktrekket er blitt mørkt grått og lyset i instrumentene som tidligere var blått, er nå oransje og hvitt. Plastdekslene rundt luftedysene og i midtkonsollen var sølvfargete på forgjengeren, nå er disse blitt sorte. I tillegg er det montert blanke ringer på luftedysene og rundt høyttalerne i dørene, blank list rundt gearspaken og en sølvfarget list rundt klokken og bryterne for valg av firehjulsdriftsystemet. Kanskje ikke de helt store endringene, men de bidrar til at inntrykket av hardplast er tonet ned. Dette sammen med det mørke taktrekket gir interiøret et mer eksklusivt preg, men uten at det går utover bruksegenskapene. For D-Max er en pickup beregnet for røff bruk.

Nyttelast

Stiv bakaksel med bladfjærer forteller at pickupen er konstruert for tung last. D-Max er godkjent for litt over 1000 kilo nyttelast, noe som er flere hundre kilo mer enn hva mange konkurrenter er godkjent for. I tillegg kan man dra henger med totalvekt på 3000 kilo.

Den kraftige 3-liters dieselmotoren med common-rail teknologi yter som tidligere 163 hk og har et dreiemoment på 360 Nm (manuell gearkasse)/ 333 Nm (automat). D-Max er ikke utstyrt med elektroniske hjelpemidler som antispinn eller ESP, men selvfølgelig har den ABS-bremser og den har EBD (Elektronisk Bremsekraft Distribusjon) som balanserer bremsekraften mellom for og bakhjulene.

Firehjulstrekksystemet kobles enkelt inn ved hjelp av brytere på dashbordet. Man kan velge mellom 2WD (bakhjulsdrift), 4WD og også 4WD lavserie. I tillegg har pickupen differensialbrems som bedrer fremkommeligheten.

Ekstrautstyr

D-Max leveres i to karosserivarianter - Extended og Dobbel Cab, begge med enten manuell gearkasse eller automat. I tillegg leveres modellen i en versjon med betegnelsen Trooper Edition. Da er pickupen utstyrt med blant annet hardtop over lasteplanet, stigtrinn, forntguard og bedliner.

Ekstrautstyrslisten viser at det finnes nok utstyr for at du kan sette ditt preg på pickupen. På listen finnes blant annet beskyttelseslist til å sette foran på panseret, forskjellige stigtrinn, deksel for baklysene, gitter til å montere bak forsetene, flere typer lokk til å ha over lasteplanet, forskjellige felger og rørstativ til å montere på planet. Her er det bare innholdet i lommeboka som setter begrensninger.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!