Den 15. oktober hadde mannskapene gjennombrudd i det ene løpet og jubelen sto i taket hos AlpTransit Gotthard AG.

Når alt er klart vil 300 passasjer- og godstog passere dette ingeniørkunstverket. Transittiden mellom Sentral- og Sør-Europa vil bli vesentlig forbedret og kutte dagens 3,5 times kjøring fra f.eks. Zurich til Milano med en time.

Tunnelen bores med en maskin med et borehode på 10 meter i diameter. Arbeidet ble påbegynt for 14 år siden og vil ha kostet ca. 60 mrd. kroner når det første toget kan passere.

Inntil da er det fortsatt Japan som har verdens lengste tunnel; Seikantunnelen mellom øyene Honsu og Hokkaido er 54 kilometer lang, hvorav 23 under havet.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!