Øyvind Berg Schulstadsveen fra Elverum driver i dag Schulstadsveen Maskinservice. Det som for over ti år siden startet som en idé, har utviklet seg til å bli både et mekanisk verksted og entreprenørvirksomhet. For i tillegg til produksjonen av Snowflex, utfører han mindre entreprenørjobber i Elverums-området. Maskinparken består av en 5-tonns beltegraver med tiltrotator, traktor, henger og feiebil.

- Jeg startet med brøyting av private plasser og annet småtteri da jeg gikk på videregående skole. I 2000 lagde jeg det første skjæret. Det ble til i garasjen hjemme hos foreldrene mine, sier Schulstadsveen. Han hadde lagt merke til at det skjæret han ønsket seg til bruk under snøbrøytingen fantes i form av enkelte hjemmelagde løsninger, men det var ikke å få kjøpt. Det var slik det hele startet.

- Jeg så behovet for det jeg trengte selv, så har det vist seg at andre har det samme behovet, sier han. Det første skjæret var ikke helt optimalt, det ble for smalt og manglet blant annet pendling.

Etter videregående begynte han på Høgskolen i Hedmark (Blæstad) på linjen for landbruksteknikk. Her gjorde han prosjektoppgaven "Effektiv snørydding med traktor og frontlaster". I forbindelse med oppgaven fikk han dimensjonert og lagd ordentlige tegninger. Ut i fra disse er det så langt blitt produsert og solgt 12 skjær, med noen små endringer underveis.

Vinger

- Snowflex er ikke et skjær for bruk på vei. Det er konstruert utlukkende for bruk på små og store plasser, sier Schulstadsveen. Skjæret har to sidevinger som betjenes hver for seg. Vingene kan svinges fra 45 grader fremover til 90 grader bakover. Schulstadsveen forteller at bretting bakover er en fordel under transport i og med at bredden på skjæret da ikke er mer enn 2,4 meter. Med utslåtte vinger er arbeidsbredden 3,9 meter, mens høyden på skjæret er 1 meter. Vingene er utstyrt med sjokkventiler. Skjæret veier i litt under 800 kilo, er utstyrt med horisontalpendling som tillater 15 graders pendling til begge sider og det bygger i underkant av 50 cm fremover. Det er nettopp det med den korte avstanden mellom skjæret og frontlasteren Schulstadsveen trekker frem som en av fordelene med Snowflex.

Årsproduksjonen har til nå ikke vært mer enn et par skjær i året. For å få ned leveringstiden har Schulstadsveen nå leid inn hjelp til maskineringen. Og i den nye verkstedbygningen på til sammen 380 kvadratmeter, blir skjærene montert sammen og klargjort for salg. I løpet av vinteren regner Schulstadsveen med å produsere et sted mellom fem og femten skjær.

- Økende etterspørsel på grave-, brøyte- og feiejobbene har gjort at det har vært mulig å bygge verkstedet, sier han. Schulstadsveen har bare positive erfaringer med å drive for seg selv.

- Går man og tenker på å skape sin egen arbeidsplass mens man går på skolen, bør man ta sjansen. Det er bare å "h oppe i det", avslutter Schulstadsveen.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!