Når den største konkurrenten opererer med en markedsandel på over 70 prosent er det ikke lett å være liten utfordrer. Björn Fritzell har fått jobben med å gjøre hjullasterne fra den lille nisjeprodusenten Ljungby Maskin i Småland kjent i Norge.

Bergen-baserte Björn startet i sin nye jobb i vår, etter en mangeårig karriere som selger av gaffeltrucker. Det startet i Kalmar og fortsatte i Konecranes SMV. Havner og terminaler var arbeidsområdene for den sympatiske svensken.

Demonstrasjon

Björn og Ljungby Maskin deltok på sin første anleggsmesse i Norge i Stavanger i august. Og det er allerede solgt Ljungby-maskiner til Bergen og til Halden etter at Björn fikk ansvar for salg til i første rekke kunder langs norskekysten. Fra før av er Nordvang Maskin forhandler av Ljungby-maskiner i Norge, med utgangspunkt i et industriområde mellom Lillestrøm og Fet. Svenskene ønsker nå større fokus på salg i Norge og det er dette Björn er hentet inn for å ta seg av. - Foreløpig går det tregt, men vi har mange interesserte som gjerne vil se nærmere på de to hjulmaskinene vi nå har gående på demonstrasjon, forteller Björn Fritzell til AnleggsMagasinet.

- De beste ambassadørene vi har er tidligere og nåværende Ljungby-brukere. På Hydro på Karmøy sier de at det er den beste maskinen de har sett. På Hydro i Holmestrand går det allerede fem stykker og de vil ikke ha noe annet, sier Björn Fritzell.

Spesialkunder

Björn legger ikke skjul på at det er kunder med spesielt krevende arbeidsoppgaver som først og fremst fester seg ved en Ljungby-maskin. Nisjeprodusenten blir aldri en prisvinner. En Ljungby-maskin er designet for dem som stiller store krav til kvalitet, driftssikkerhet og levetid. - Totaløkonomien ligger i lengre levetid, høyere driftssikkerhet som igjen gir større maskintilgjengelighet på grunn av mindre driftsavbrudd, sier Björn Fritzell og ergrer seg ikke så rent lite over at det er så mye økonomi som styrer det hele - også rundt omkring i bedriftene i oljerike Norge.

Komplement

At Volvo er den store og sterke aktøren i markedet legger ikke Björn skjul på. Her som i Sverige. - Jeg tror Volvo er glade for at vi fins - ikke som konkurrent, men som komplement. På denne måten får de en utfordring - eller utmaning på svensk. Vi har helt spesielle krav til våre maskiner som de store produsentene ikke engang vil inn på. Det er ikke nok økonomi i det til at de vil lage så overdimensjonerte maskiner. Min oppgave blir å overbevise flere kunder om at en dyr og solid maskin i innkjøp fort kan vise seg å bli en billig maskin over lang tid. Vi har allerede fått tilbakemeldinger på blant annet drivstoff-forbruk som viser at totalkostnader og innkjøpspris er to forskjellige ting, forteller Björn Fritzell.

Les mer om Björn og hans Ljungby-maskiner i neste nummer av AnleggsMagasinet (nr 8-2010).

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!