Her skal et gammelt rekkverk erstattes av en 90 centimeter høy betongprofil over noen få hundre meters lengde, en jobb som de erfarne karene i NCC Roads/Profilbetong får unna på rundt to og en halv dag. Betongprofilmaskinen, en Wirtgen SP 250, utgjør en investering på rundt 2,5 millioner kroner. Formene kommer i tillegg slik at totalkostnaden ligger på mellom 3,5 og 4 millioner kroner pr. maskin. En identisk maskin er samtidig i arbeid på et større prosjekt utenfor Ålesund der det skal støpes i alt 3000 meter med betongprofil.

Oppfordringen

AnleggsMagasinet er på besøk hos gutta i NCC/Profilbetong etter å ha truffet driftsleder Terje Moen i forbindelse med Wirtgens Technology Days i Tyskland uka før. - Kom til oss, så får du se hvordan vi jobber, var oppfordringen fra den trivelige sørlendingen, som har bidratt til å gjør NCC til en stor kunde hos Wirtgen. - Maskinen vi kjøpte nå sist er den fjerde Wirtgen-maskinen i vår eie. Vi har to i dag. Det er en mellomstørrelse som kan brukes både på små og store jobber. Kanthøyden her er 90 centimeter. Vi har støpt kanter på helt opp til 1,50 meter i Finland, på motorveier med fartsgrense opp mot 110 km/h. Årsaken til at finnene vil ha så høye profiler er en kombinasjon av hensyn til støy og blending fra biler i motsatt kjøreretning, forteller Terje Moen, som reiser mye i jobben for å kunne følge prosjektene tett.

Markedsledere

NCC Roads/Profilbetong er suverene markedsledere på denne typen arbeid i Norge og hadde neppe gått til såpass store investeringer, en maskin i fjor, en ny en i år, uten at de hadde sett et marked for det. - Hovedmarkedet vårt er store tunnelprosjekter og vi håper markedet bare vil øke. Vi ser at det nå kommer mer og mer midtdelere i stål. Etter vår mening bør det brukes betong på høytrafikkerte veier. Stål er billigere på kort sikt, men det har du også mye mer vedlikehold på, sier Jørgen Birkenes, avdelingsleder hos NCCRoads/Profilbetong de siste tre årene. Han har bakgrunn fra asfaltbransjen og har bred kunnskap om vei-Norge og de mange utfordringene bransjen står overfor.

Les mer om NCC/Profilbetong i neste utgave av AnleggsMagasinet (nr 8-2010)

Bildet: Et fornøyd arbeidslag trives med arbeid på norske veier. Fra venstre, Aleksander Brådland, Geir Løland, Knut Strisland, Jørgen Birkenes, Terje Moen, Geir Anders Opsaker og Egil Skårdal.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!