Helt siden Henry Dangel presenterte sitt første forslag til firehjulsdrift på Peugeot 504 på slutten av 1970-tallet, har selskapet til den kreative ingeniøren stått for ombygging til drift på alle fire hjul på flere Peugeot-modeller. I de senere årene er alle Peugeots varebilmodeller blitt bygget om av Dangel. Først den minste Partner, så den største modellen Boxer og til slutt Expert. Så da den franske bilprodusenten lanserte ny Partner i slutten av 2007, lå det i kortene at også den nye modellen ville bli bygget om til 4x4.

Modellen har gjennomgått en vesentlig forandring. Det meste er nytt både utvendig og innvendig. Interiøret er blitt mer moderne og som på mange andre biler, er gearspaken flyttet frem på dashbordet. Modellen tilbys som både to- og tre-seter. For tre fullvoksne personer er nok plassen litt i trangeste laget på lengre turer, men på kortere strekninger går det greit. Varebilen leveres i to lenger, men med samme akselavstand. Normalutgaven som er på 4,38 meter, har et lasterom på 3,3 m3. Den lange utgaven er 4,63 meter og har et lastevolum på 3,7 m3. Nyttelasten er på opptil 850 kilo.

På motorsiden leveres Partner 4x4 varebil med 1.6 liters dieselmotor med 90 hk og et dreiemoment på 215 Nm.

Høyere bakkeklaring

Modellen vi lånte av den norske Peugeot-importøren for prøvekjøring var utstyrt med dieselmotoren på 90 hk, lang utgave, tre seter og i 4x4-versjonen Performance. I forhold til den enkleste versjonen, Endurance, har Performance differensialbrems (inntil 25 %) på bakakslingen. Via en bryter på dashbordet velger man mellom å kjøre med bare forhjulsdrift (Eco2WD) eller med automatisk innkobling av firehjulsdriften (Auto4WD). I Auto4WD kobles bakhjulsdriften inn når et av forhjulene spinner.

Bak rattet i Partner er det enkelt å finne en god kjørestilling. Førersetet kan justeres såpass langt bakover at selv lange sjåfører har god plass bak rattet. I tillegg kan setet justeres i høyden. Rattet er også justerbart i både lengderetning og i høyden. Varebilen vi kjørte var utstyrt med "luksusvegg" mellom kupeen og varerommet. Denne er trukket med stoff og bidrar godt til at støynivået i kupeen er behagelig lavt. Brytere og hendler er stort sett der man forventer å finne dem. Unntaket er betjeningsbryterne for de elektriske vindusheisene. Har man kjørt Partner tidligere tenker man nok ikke over dette, men for oss andre er det uvant at disse er plassert på midtkonsollen.

Selv om Partner 4x4 har høyere bakkeklaring enn den tohjulsdrevne modellen, påvirker ikke dette kjøreegenskapene i vesentlig grad. Varebilen er så stabil man kan forvente av en slik bil, selv under aktiv kjøring på svingete vei.

Partner 4x4 er ikke noe fullverdig offroad-kjøretøy, men den tar seg mer enn godt nok frem på sleipe og utfordrende skogsbilveier og anleggsplasser. Når kong vinter dukker opp igjen om ikke så lenge, bidrar også den ekstra bakkeklaringen til bedre fremkommelighet på ubrøytet underlag.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!