Vi møtte 40-åringen kort tid før han skulle treffe 50 fagpressejournalister fra 15 land i anledning årets Technology Days, et arrangement med 2600 deltagere fra hele verden, som i år foregikk ved den nye Kleemann-fabrikken i Göppingen i deltstaten Baden-Würtemberg. Her, på et tidligere militært område, er det investert 57 mill. euro i en "state of the art"-fabrikk for produksjon av sikteverk og knuseverk.

- I 2009 solgte vi for 1,18 milliarder euro, i 2010 ligger vi an til å selge maskiner og utstyr for 1,5 mill. euro. Selv om hovedfabrikkene våre ligger i Tyskland, går 90 prosent av det vi produserer til markeder utenfor Tyskland. Vi har lansert 15 produkter i år og det finnes ikke et marked hvor vi i år ikke har minst ett nytt produkt, forteller Stefan Wirtgen.

Den blå kjempen på bildet veier hele 400 tonn og ble montert i den nye fabrikkhallen da vi var på besøk. Knuseren skulle leveres til en gruve nord i Chile. Mobicat MC 160 er utrolig nok en mobil knuser, selv om det må være i begrenset grad.

Lidenskap

Stefan Wirtgen mener forskjellen mellom Wirtgen og konkurrentene er at Wirtgen ser på sin business som lidenskap. - Vi ser langt frem i tid og knyttet oss tett opp mot kundene våre. For oss er ikke dette dårlige tider, det er tid for muligheter, forklarer Stefan Wirtgen.

Han reiser selv rundt til alle land der Wirtgen har virksomhet - også Norge. Her liker han også å feriere - på motorsykkel. - Jeg føler at vi har et godt konsept for det norske markedet, som på mange måter skiller seg litt ut fra andre markeder. Og vi ser frem til å få bygget et nytt hovedkvarter i Norge, som vil gjøre det mye bedre både for oss og kundene i fremtiden, sier Stefan Wirtgen. Wirtgen Group Norways nye hovedkvarter i Sande i Vestfold vil trolig åpne om ett års tid.

For fremtiden

Wirtgen Group har investert store summer i nye fabrikker. Hamm-fabrikken åpnet nytt for to å siden, Kleemann-fabrikken er ny og neste år åpner også Voegele en ny fabrikk. - Vårt konsept er å ha hovedfabrikkene våre i Tyskland, men vi møter også lokal konkurranse rundt om i verden med egne fabrikker i blant annet Kina, India og Brasil. Hvert marked har sine muligheter og vi ser på alle markeder som like viktige, sier Stefan Wirtgen. - Det dreier seg ikke om å bli så stor som mulig. Vi føler oss fortsatt ikke store. Vårt mål er å være profesjonelle i markedet og samtidig få volumer.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!