Dette systemet er utviklet i samsvar med våre kunders ønske om en robust og pålitelig metode som sikrer kontinuerlig smøring under alle forhold, forteller SKF i en pressemelding til tungt.

Den er dermed også med på å redusere kostnader relatert til vedlikehold, slitasje og forbruk av smøremiddel. Tilgjengeligheten på maskinen blir dermed vesentlig forbedret, og unødvendig servicestopp, reduseres til et minimum. Et av kravene var også å lett kunne integrere apparatet - både til nye og eldre maskiner.

Et standard kit er tilgjengelig med alle komponenter inkludert, selv fittings og monteringsplate. Om det kreves en spesiell løsning, kan dette også tilpasses.

Et separat apparat som ikke krever tilknytning til noe annet system, heller ikke sentralsmøresystem. Regelmessig stopp for ettersmøring blir med dette unødvendig, og gir en økt sikkerhet for maskinfører.

Smøreapparatet har meget få bevegelige deler, heller ikke fjærer og eksentrisk kam, som tradisjonelt har vært svake punkter. Dette er viktige faktorer for å unngå å sammenblande aggressive smøremiddeler (som for eksempel kisel pasta) i pumpesystemer med fine toleranser.

Fyllingen av smøremiddel skjer via 400 gram patroner, som normalt er nok for en full arbeidsdag.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!