Målsetningen for oppgraderingene er i følge produsenten å øke kapasitet uten økt drivstofforbruk. Ved å gjøre mindre endringer i utforming på utkastervifte og innmaterskrue generelt, skal det nå oppnås betraktelig kapasitetsøkning og reduksjon i drivstofforbruket.

Fresen har fått større kapasitet, i tillegg til at den går lettere og er mer driftssikker. Før forrige sesong ble også drivlinjen oppgradert for å tåle større påkjenninger fra stadig større traktorer. Kraftig konstruksjon, høy kapasitet, god kastelengde og høy driftssikkerhet skal nå være kjennetegnene ved 255THS Big SE.

Tokvam KGS - snøskjær for kunstgressbaner

Etter en sesong med leveranser av en mengde kompaktsnøfreser til landets kunstgressbaner har Tokvam utviklet et snøskjær spesielt for kunstgressbaner. Skjæret har en totalbredde på 350cm. På hver side sitter avtakbare vinklede vinger på til sammen 100cm. Disse er innfestet med plogbolter med kil og skal være enkle å demontere uten verktøy for en transportbredde på 250cm.

Snøskjæret skal i følge produsenten ha flere fordeler sammenliknet med andre snøskjær på markedet. Først og fremst ruller snøen i skjæret, noe som gjør at det både går lettere og at snøen blir mer kompakt enn om du kun dytter snøen. Skjært er utstyrt med trinnløst justerbare hjul som regulerer høyden eksakt mot kunstgresset.

Sliteskjæret som sitter mot dekket er i kunststoffutførelse. Fordelen er lang levetid, liten friksjon og dermed skånsom mot underlaget. Høyden og vinkelen på skjæret kombinert med vinkelen på de avtakbare vingene gjør at skjæret søler ekstremt lite og etterlater en ren og pen kunstgressbane. Skjærbuen er også helt "ren" noe som gjør at snø ikke henger på skjæret.

Skjæret kan utrustes med forskjellige type innfestinger og kan brukes på kompaktmaskiner mellom 30 og 70hk.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!