Dette er 63. gang den internasjonale bilutstillingen for Nyttekjøretøy avholdes i Hannover. Utstillingen går av stabelen denne uken, og Volkswagen viser blant annet frem sin nye Volkswagen Transporter med BlueMotion- teknologi. Sammenlignet med samme modell uten BlueMotion-teknologi er drivstofforbruket redusert med 0,05 liter til 0,68 liter drivstoff på mila, heter det i en pressemelding som tikket inn til tungt.no på morgenkvisten.

CO2-utslippet er også krympet fra 193 til 179 gram per kilometer. Reduksjonene er mulig ved hjelp av effektive firesylindrete common rail motorer kombinert med start-stopp system, energigjenvinnende bremser og dekk med lav rullemotstand.

- Transporter med BlueMotion- teknologi reduserer dieselforbruket til et rekordlavt nivå. Dette betyr store økonomiske besparelser, sier Wolfgang Schreiber, direktør for teknisk utvikling i Volkswagen Nyttekjøretøy.

Han forteller at på sikt vil de også kombinere denne teknologien med DSG-automatgirkasse.

Volkswagen avduker også sin nye Volkswagen Amarok med single cab denne uken. Etter en internasjonalt vellykket lansering av Amarok med double cab følger nå Volkswagen opp og leverer Volkswagen Amarok med kortere førerhus og 65 cm lengre lasteplan. Totalt blir lasteplassen nå 3,57 kvadratmeter.

Selv om det er lasteplassen som gjelder, er det også sammenlignet med konkurrentene skapt rikelig med plass i førersetet slik at kjøretøyets passasjerer kan lagre gjenstander bak forsetene.

Volkswagen Amarok med single cab kommer med 2,0 liters TDI motor med 122 eller 163 Hk. Bilen har firehjulstrekk og sikkerheten er på et høyt nivå med ESP som standard og kollisjonsputer for fører og passasjer både i front og på sider.

Volkswagen Amarok med single cab vil bli lansert i Norge i starten av 2012, og Volkswagen Transporter med BlueMotion-teknologi vil bli å finne i modellutvalget i starten av 2011.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!