Tidligere daglig leder, nå maskinselger, Halvor Sannes, hadde hendene fulle under hele Dyrsku'n blant annet med å vise finessene ved den svært allsidige maskinen som både er gravemaskin, forgraver, doser, borerigg, kran og personlift - alt etter hva slags tilbehør kunden velger.

- Dette er en skikkelig "kommunal-maskin". Den finnes i tre utgaver, en totonner, en 11,5 tonner og en 15-tonner, 11,5-tonneren er også tilpasset jernbanedrift, forteller Sannes, som ikke legger skjul på at det kanskje er nettopp jernbane BMI tenker på med denne multimaskinen.

- Vi har hatt fokus på jernbane i en del år og har blant annet gjort en rammeavtale med Jernbaneverket om levering av Huddig gravelastere. Det vi ser for oss er at Gallmac for jernbane kan ta opp konkurransen med andre rundtomsvingende gravemaskiner på hjul. Det gjør vi ikke i dag med Huddig-maskinene. Med en Gallmac kan jeg for eksempel ha en henger bak, hente sviller fra hengeren og levere rundt, forklarer Sannes.

- Det er første gang vi viser Gallmac på en messe i Norge og interessen har vært veldig stor, forteller Hallvor Sannes.

- Maskinen er bygd opp av enkle og kjente komponenter og er veldig servicevennlig. Prismessig går det ikke an å sammenligne med en vanlig gravemaskin da den også har en løfteinnretning og den vil koste fra 1 til 2 millioner kroner, avhengig av hva folk vil ha av utstyr.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!