Både vestgående og østgående løp er så langt drevet parallelt, og i midten av september var de er kommet rundt 10 meter inn i begge løpene. Den 2,1 km lange fjelltunnelen er altså bare i den spede begynnelse, men i rampetunnelene som skal knytte hovedløpene i tunnelen til Bromstadvegen i Strindheimkrysset er arbeidet kommet betydelig lenger. Til sammen har de nå drevet seg 300 meter gjennom fjell.

Sementmasse

Fjellet på Strindheim er noe oppsprukket, så det blir injisert sement for å forsterke fjellet før entreprenøren sprenger ut deler av det. Dette arbeidet gjøres for at fjellet skal bli tett, og hindre setninger på bebyggelsen over tunneltraseen. Det har i et par tilfeller kommet opp noe injiseringsmasse i plenene til naboer. Byggherren beklager dette, og oppfordrer beboere som får sement i plenen til å si ifra. Antakeligvis er det gamle sonderborhull til forundersøkelser som har ført sementmassen til overflaten.

Massen som kjøres ut fra tunnelprosjektet kjøres til Grillstadfjæra hvor den bidrar til byggingen av en ny småbåthavn. Siden første tunnelsalve i rampetunnelene gikk av i juni har det blitt noen lass med stein, og endringene er allerede tydelige Grillstadfjæra.

I følge Statens vegvesen er tunneldrivingen er en møysommelig prosess, og vil foregå til ut 2012. Etter det blir det kompletteringsarbeid før Strindheimtunnelen kan åpnes for trafikk i 2014.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!