Vi kjenner dem best fra lasting og utkjøring fra tunneler, men T. Engene er mer allsidige enn som så. Nå har selskapet investert rundt to millioner kroner i en skinnegående Volvo ECR88 Plus samt en Volvo ECR55 med gummibelter, som passer akkurat i jernbanes sporbredde.

Det er dobbelt så mye som en tilsvarende investering ville ha kostet hvis utstyret ikke skulle ha vært modifisert for jernbane. I "pakken" inngår en rekke viktige sikkerhetsdetaljer som er spesielle for maskiner til jernbanedrift. Det handler om begrensninger både på bom, stikke og svingradius, samt nødstoppfunksjon. I tillegg krever arbeid på jernbane ekstra vakthold, selv om banestrekningen det skal jobbes på stenges for trafikk når det arbeides på og rundt sporet.

Kulvert-jobber

T. Engene har også gjort en rekke kulvert-jobber for jernbanen. I september i fjor la de inn en kulvert på 14 meter på Stange stasjon, samme helg som de la inn en kulvert på 18 meter på Eidsvold. På Dovrebanen mellom Kleverud og Minnesund har entreprenøren lagt anleggskulverter på det eksisterende sporet.

T. Engene har også stått bak en omfattende rehabilitering av Stange stasjon blant annet med anleggsarbeid i og rundt den nye kulverten og på en ny parkeringsplass som er anlagt på østsiden av dagens spor. Nye Stange stasjon ble offisielt åpnet 18. juni av jernbanedirektør Elisabeth Enger etter at stasjonen ble overlevert tre dager tidligere.

Engene har også fått en rammeavtale på vedlikehold av Bergensbanen fra Haugastøl til Trolldalen/Ørgenvika. Det er en avtale på to år, pluss opsjon.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!