Vi møtte de tre sjåførene Jan Jensen, Pål Sprauten og Tommy Bromseth, pluss følgebilsjåførene Audun Størvold og Haakon Bolkan, ved Rukkis anlegg i Sandnessjøen. I de store produksjonshallene på området som ligger noen kilometer utenfor Sandnessjøen sentrum, produseres store stålkonstruksjoner til bruk både på land og offshore. Det er her stålelementene som skal bli til bruer i Göteborg-området blir produsert.

Elementene de kjørte det første året var rundt fire og en halv meter brede, mens brukarene de har transportert til Sverige siste året har vært ca en meter bredere. I tillegg har disse vært buede, noe som blant annet medførte at fergekaia i Hemnes måtte bygges om.

Transporten vi er med på er den siste turen sjåførene skal gjøre i forbindelse med dette prosjektet. Mandag morgen og formiddag blir elementene lastet på hengerne inne i hallen hos Rukki. En 100-tonns traverskran løfter de rundt 40 tonn tungene stålkonstruksjonene på jumbohengerne fra Nooteboom.

Sjåførene følger nøye med på at elementet blir lagt riktig på og sørger for at de blir forsvarlig sikret. Med denne siste turen har de fraktet i overkant av 130 elementer ut av Norge og ned gjennom Sverige uten uhell, så de satser alt på at den siste turen også skal forløpe uten skader av noe slag.

90 tonn

Da klokka nærmer seg ett er alle tre lastebilene lastet opp og klare til avreise. Følgebilene er klargjort med skilt på taket og varsellys, og kommunikasjonsutstyret er sjekket. Per Oddvar Almli fra Statens vegvesen i Mo er også på plass. Han skal kjøre først i kortesjen og følge transporten til svenskegrensen.

Jan Jensen kjører først av de tre lastebilene. Volvoen er en fem år gammel FH 610 med manuell gearkasse og som er kjørt ca 550.000 km. Bil og henger har en totallengde på 31,5 meter og totalvekten er 90 tonn. Nummer to i følge er Pål Sprauten, også han kjører Volvo 610 med manuell gearkasse. Bilen er seks år gammel og står på lista over biler som skal byttes ut om ikke så lenge. Elementet han har på hengeren veier 34 tonn og totallengden er 31 meter.

Bakerst kjører Tommy Bromseth i Scaniaen, som med det vel 28 meter lange elementet har en totallengde på 32 meter og totalvekt på ca 85 tonn. Tommys Scania har størst motor i både volum og effekt (620 hk), og fleiper med at han er lei av å ligge bakerst å holde igjen for ikke å kjøre inn i Volvoene foran seg. Men ved å la den tyngste bilen kjøre først, unngår de "strekk" i kortesjen i de bratte partiene.

Flo sjø

- Vi er avhengig av at det er flo når vi skal om bord i ferga. Er sjøen for lav kommer vi ikke om bord, sier Jan Jensen. Vel fremme ved fergeleie i Leirvika konstaterer de at de har kommet for tidlig. Sjøen er fortsatt for lav, slik at de ikke kan kjøre om bord. Bare følgebilene blir med på den første turen.

Så da er det bare å vente til ferga har tatt en runde til. Det vil si at det går en time til før førstemann kan bli med over til Hemnes. Ferga har plass til bare en lastebil pr tur, så det går tre timer før alle tre er over på den andre siden.

Sola skinner og temperaturen er rundt 20 grader denne dagen. Det hører med til sjeldenhetene at det er så godt vær. Pål, Jan og Tommy forteller at de har hatt mange kalde og våte timer på fergekaia.

Pål begynner å regne på hvor mange timer de har tilbrakt her i Leirvika. De har kjørt i overkant av 130 bruelementer i løpet av de siste to årene. Hvis vi går ut fra 45 turer totalt og at de har måttet vente tre timer hver gang, blir dette 135 timer. Det vil med andre ord si at sjåførene fra Bolkan har tilbrakt 18 arbeidsdager (7,5-timers arbeidsdag) ved eller på ferga mellom Leirvika og Hemnes i løpet av de to siste årene.

All ventetid, pauser og at de sover på samme sted, har gjort at de er blitt en sammensveiset gjeng. Du kan lese mer om spesialtransporten i AnleggsMagasinet som er ute nå.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!