Michelin lanserer X-TRACTION som en ny løsning for dumpere i steinbrudd og på byggeplasser. Dette er en ny generasjon av dekket som ble introdusert i 2004 for gruvemaskiner, og som til å begynne med bare ble produsert i dimensjonen 27.00 R 49. I september ble serien utvidet med dekkdimensjonen 24.00 R 35, og i løpet av 2011 følger 18.00 R 33 og 21.00 R 33.

For å mestre en del av de utfordringene man har med dekkene for disse dumperne, som arbeider i høyere hastigheter enn gruvekjøretøyene, har Michelin integrert to nye teknikker i det nye MICHELIN X-TRACTION-dekket.

Det ene er et nyutviklet kjølesystem i dekkskulderen, og det andre er C2-teknikken i dekkskulderen.

Til sammen fører disse nyskapningene til at varmeutviklingen i dekket reduseres, og dermed kan maskinene arbeide uten avbrudd ved høyere hastigheter.

Det nye MICHELIN X-TRACTION er direkte beslektet med andre nyskapende produkter i Michelins utvalg av industridekk. Akkurat som ved MICHELIN XHA2 for hjullastere, er det nye MICHELIN X-TRACTION lettere enn sin forgjenger Michelin XDT, noe som direkte fører til opptil 5 prosent redusert drivstofforbruk og dermed reduserte utslipp av karbondioksid, heter det i pressemeldingen tungt har mottatt.

MICHELIN X-TRACTION har en mønsterdybde som er 7 til 9 mm dypere enn sine forgjengere, og dette forlenger dekkets livslengde med så mye som 15 prosent og reduserer risikoen for alvorlige skader.

Med MICHELIN X-TRACTION RD reduseres dekkostnadene ettersom det er lettere å regummiere dette dekket. Dette skyldes først og fremst at sliteoverflaten er sterkere og hjelper til med å beskytte stammen.

MICHELIN X-TRACTION finnes i følgende størrelser:

- 27.00 R 49

- 24.00 R 35 (september 2010)

- 21.00 R 33 (2011)

- 18.00 R 33 (2011)

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!