Freelander ble lansert i 1998 som en langt mindre SUV enn sine søsken. Den hadde som første Land Rover, selvbærende karosseri, tverrstilt motor og uavhengig hjuloppheng. Med permanent firehjulstrekk, men uten fordelingskasse ble den populær i Europa, men ikke noen stor suksess i USA. Den ble tatt frem som et svar på det økende antallet av japanske lette SUV-modeller. Markedstilpasningen fortsetter.

Freelander 2 eD4

Land Rover lanserer en tohjulsdrevet modell i den nye Freelander 2-serien. Modellen heter Freelander 2 eD4 og blir et alternativ til den vanlige firehjulsdrevne versjonen. Bilen blir den mest drivstoff-effektive Land Rover-modellen noen sinne. Drivstofforbruket er oppgitt til kun 0,47 liter per mil og CO2-utslippet kun 158 gram per kilometer. Land Rover tar dermed opp kampen om det populære 2WD SUV-markedet. I Europa har 23% av alle SUVer tohjulstrekk i følge dem. Men for dere som nå blir bekymret for den tradisjonsrike produsenten, kan administrerende direktør Phil Popham betrygge om at de fortsatt vil lage "verdens beste terrengkjøretøy" som han kaller det.

Økt moment

eD4 er utstyrt med en ny turbodieselmotor på 2,2 liter og 150 Hk. Den har en toppfart på 180 km/t og skal gjøre nå 100 km/t på 10,9 sekunder. Den blir tilgjengelig med automatgir eller sekstrinns manuell girkasse. Den samme motoren er tilgjengelig i den firhjulsdrevne TD4 og i SD4 modellen. I sistnevnte kan den samme motoren leveres med 190 hk. Dreiemomentet for begge versjonene er på 420 Nm og har dermed økt med 20 Nm fra forrige versjon. Freelander 2 får dermed økt motorrespons og trekkraft, særlig i mellomregisteret, i følge Land Rover. Godt nytt for alle som skal trekke tilhenger.

Den likner fortsatt på sin forgjenger fra 1998, men med noen godt synlige forandringer. Blant endringene finner man ny frontstøtfanger med integrerte tåkelys, ny finish på frontgrillen, bedre front- og baklykter, tre nye fargevarianter og "diesel misfueling device" som gjør det umulig å fylle bensin på dieseltanken. Sistnevnte er allerede å finne på Discovery 4 og Range Rover.

Innvendig er instrumentpanelet endret og setene har fått nytt mønster. Nå kan man også bestille en Premium Pack som gir deg "Windsor Leather" interiør, elektriske 8/6 veis skinnseter, eksklusive matter og skinntrukket midtkonsoll. Fint skal det være.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!