Man kan takke Gustav Mayer for at Transporter med firehjulstrekk ble utviklet. Mayer så behovet for en stor bil med firehjulsstrekk etter å ha vært på flere personlige reiser i Sahara. Litt i det skjulte ble Transporter med firehjulsdrift sakte utviklet, og konseptmodellen ble testet ut i Sahara. Han ledet utviklingen av Transporter frem til 1975. Til tross for positive erfaringer tok det tre år før Transporter med firehjulsdrift fikk sin offisielle kick off. Først i 1978 ble fem testbiler konstruert.

Det tok ytterligere seks år med prøving og feiling før den første Transporter og Caravelle med firehjulstrekk ble presentert i 1985. Det østerrikske selskapet Steyer-Daimler-Puch ble brakt ombord som utviklings- og produksjonspartner. De hadde flere tiår med erfaring i å bygge off-road kjøretøyer. Kjøreteknologien begynte nå å bli komfortabel og nesten ikke merkbar ved daglig kjøring.

For ekstremt bruk produserte Volkswagen og Steyer den legendariske Syncro med 16 tommers hjul, bremser med større dimensjoner, høyere bakkeklaring og en mer robust kropp. På denne måten kunne bilen ta opptil et tonn nyttelast. Litt senere kom Transporter med to akselavstander, frontmontert motor, forhjulstrekk og et lavere og mer tilgjengelig lasterom. På denne måten ble bilen langt mer brukervennlig.

I 1996 ble Transporter utstyrt med en TDI motor med 102 Hk. Etter 13 års utvikling ble en ny versjon av Transporter endelig lansert 3. mars 2003. Den nye modellen ble en suksess med sin kraftige motor, stabiliseringsteknologien ESP og en bakkeklaring på 223 millimeter som standard eller en forhøyet versjon med 238 millimeter bakkeklaring.

I 2003 gjorde Haldex clutch sitt inntog og sikret kraftfordeling til akslene. Den nye varianten ble kalt 4MOTION og har båret navnet siden. I 2009 ble nye og perfeksjonerte versjoner av Multivan, Transporter, Caravelle og California lansert. Den nye generasjonen med Volkswagen Nyttekjøretøy er mer økonomisk, renere og mer raffinert enn noen gang. Teknologien har gjennomgått et kvantesprang. Alle turbodieselmotorer (TDI) har blitt erstattet av en ny Euro-5 motor med den siste common rail innsprøytning. De tilbyr alle betydelig mer dynamisk dreiemoment, lavere støynivå og med et forbruk og CO2-utslipp som er ti prosent lavere enn forgjengeren. Nå er kjøretøyene også tilgjengelig med DSG automatgirkasse og gjør sin debut i Transporter i kombinasjon med TDI motor med 180 Hk motor. Den nyeste Haldex clutchen fordeler enda mer effektivt optimal kraft til alle fire hjul.

De nye firesylindrete 2,0 TDI motorene kommer i versjoner med 84, 102, 140 og 180 Hk.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!