I Norden vises teknologikonseptet på Valtra N101-traktoren for første gang på Borgeby Flygfältar i Sverige 30. juni og 1. juli.

AGC's Valtra-produkter og AGCO SISU POWER, AGCOs motordivisjon, har utviklet biogass-traktoren og tester den i Sverige nå. Uten å foreta endringer på den originale dieselmotoren, genereres 70 til 80 % av motoreffekten fra biogass. Motoren bygd for to drivstofftyper fungerer på samme måte som en dieselmotor. Gassen føres inn i innsugningsmanifolden og forbrenningen startes når en liten mengde dieselolje sprutes inn i forbrenningskammeret. Hvis biogass ikke er tilgjengelig, vil motoren gå helt og fullt på dieselolje.

Valtra N101-traktoren har 110 hestekrefter, er utstyrt med frontlaster, trepunktshydraulikk og kraftuttak foran. Den er ment som en allsidig traktor for gårder, kommuner og entreprenører som har muligheten for tanking med biogass under arbeidet. Biogass-tankene ligger på et trygt sted på høyre side av traktorkroppen, og hele installasjonen er utformet i samsvar med EF's kjøretøyforskrifter. Kapasiteten på biogass-tankene på den første testemodellen er 170 liter, som under 200 bar trykk tilsvarer ca. 30 liter diesel. I vanlig bruk er dette tilstrekkelig for 3 til 4 timers arbeid.

Det siste innen moderne teknologi er blitt anvendt i Valtras biogasstraktor. Innsprøytningssystemene for både diesel og biogass har sine egne elektronisk styrte "common rail" som gjør at forholdet mellom diesel og biogass til å være optimalisert, forklarer Jari Rautjärvi, administrerende direktør i Valtra.

Demonstrasjonstraktoren har blitt bygd av Valtra i samarbeid med Afcon Oy, Alt-Control Oy, RAP Clean Air Systems, Turku University of Applied Sciences og Ecocat Group. Valtras søsterselskap AGCO SISU POWER Genpowex var også involvert i prosjektet, og bidro med å utvikle en "dual-fuel" generator som også kan ses på Borgeby Fältdagar. Valtras partnere i prosjektet fra starten av har vært Biogass Syd og Lantmännen Maskin. Traktoren vil gjennomgå ytterligere testing i Skåne, mens dual-fuel motoren vil fortsette å bli utviklet i motorlaboratoriet.

AGCO har nylig blitt tildelt et tilskudd for etablering av effektiv innsamling og transport av biomasse til et produksjonsanlegg for biodrivstoff. I 2009 ble AGCO det første selskapet til å introdusere SCR-behandling av avgassutslipp fra sine produkter.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!