Førsteinntrykket av Volkswagens nye pickup er tiltalende. Den ser tøff og solid ut, akkurat som en pickup skal gjøre. På prøvekjøringen fra Wien i Østerrike til Bratislava i Slovakia fikk vi testet Amarok'en både på landevei, motorvei og i terrenget. Men sammenligningen haltet litt, siden det var to forskjellige utgaver vi fikk prøve, én landeveisversjon og en terrengversjon, den siste utstyrt med blant annet teknologi for ekstra god fremkommelighet. Ut fra disse få inntrykkene av to varianter, dannet det seg likevel bilde av en bil med meget gode kjøreegenskaper, høy komfort, god sikkerhet og stor fremkommelighet.



For anleggsgropa

Volkswagen Amarok er først og fremst en bruksbil, men skal også appellere til dem som ønsker å kjøre tøffingen utenfor grustaket. Derfor kommer den også i flere varianter. Men noe er felles. Den er bygget på et robust chassis som skal tåle godt med last og krevende terreng. Førerkabinen er størst i segmentet, lasteplanet likeså og det er plass til en europall også på tvers på lasteplanet. Avhengig av bruksområder kan du få Amarok med softfjæring og automatisk firehjulsdrift, eller med inkoblbar firehjulsdrift, lavgir og eget offroad-program for de virkelig krevende terrengtypene. Differensialsperre på bakakselen blir standard i Norge. Det er da også vei og anlegg, håndverkere, energileverandører, teleoperatører, jord- og skogbruk, brann og redning, som nevnes som de mest aktuelle kundegruppene for Amarok. Samt private kunder med det som betegnes som "aktiv livsstil". I Norge skal den 5,25 meter lange bilen leveres både som toseters varebil og som femseters personbil. Ved lanseringen (i Norge i uke 39) kommer Amarok som dobbeltkabin med en toliters TDI-motor på 163 hk, som gir et dreiemoment på 400 Nm ved 1500 o/m. Senere neste år kommer et TDI-motoralternativ med 122 hk og et dreiemoment på 340 Nm. Begge motorene er i kombinasjon med sekstrinns manuell girkasse. En enkeltkabinversjon kommer i 2011.

Sør-Amerika

Segmentet ett tonns pickuper vokser globalt, særlig i Sør-Amerika, Sør-Afrika, kort sagt i vekst-regionene. Volkswagen har da også Sør-Amerika, nærmere bestemt Argentina som produksjonsland for Amarok. Det er ikke det nord-amerikanske markedet som lokker - foreløpig er det ingen planer om lansering i pickupens hjemland - men i Sør-Amerika regner Volkswagen med storsalg. Også markeder som Sør-Afrika er interessante. Og så har vi selvsagt ikke glemt Europa. At Europa-lanseringen skjedde i et tidligere øst-land, Slovakia, var ikke helt tilfeldig. Bilbransjen er stadig på jakt etter nye markeder og potensialet i øst er fortsatt stort - finanskrisen til tross. Fem år har Volkswagen brukt på å utvikle Amarok, som bygger på erfaringer konsernet har gjort blant annet gjennom 25 år med 4x4. - Vi ønsket å gå langt i å tilby en VW-pickup, ikke bare en standard pick-up, fortalte utviklingssjef Stefan Lutz til europeisk fagpresse under lanseringen i Bratislava.



Ulvejakten

Norge er som kjent annerledeslandet der ingenting er som andre steder. Heller ikke bilsalget, som går så det suser for tiden. Amarok betyr ulv på inuttspråk og ulvens egenskaper er nok nødvendige for å kapre store markedsandeler i Norge, noe som først kan skje fra og med vinteren 2011 når de første bilene kommer til landet.. Prismessig vil Harald A. Møller legge seg pent til. Det antydes en pris på rundt 335.000 kroner for en Doublecab Trendline 163 TDI og da får du med en del ekstrautstyr som aluminiumsfelger, kjørecomputer, cruisekontroll etc. Prisen blir en god del lavere for en Basic-modell i enkelkabinversjon.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!