I verkstedlokalene til Brødrene Gjermundshaug Anlegg AS på Tynset i Hedmark, er det for tiden hektisk aktivitet med å restaurere gamle maskiner og utstyr. I sommer skal det markeres og jubileres for mer enn 60 års anleggsdrift. Til denne markeringen skal forhåpentligvis de fleste maskinene være klare til å vises frem.

Da brødrene Ingvald og Ottar Gjermundshaug startet opp som entreprenører i 1949, besto maskinparken av noen få maskiner. Som mange andre på den tiden, begynte de i det små, men allerede i oppstartåret gikk de til anskaffelse av en dozer fra Allis Chalmers. Etter hvert som oppdragene økte utover 1950- og 60-årene, ble maskinparken gradvis utvidet. I dag har selskapet rundt 50 maskiner, pluss varebiler og lastebiler. Brødrene Gjermundshaug Anlegg AS eies i dag av Jan Inge og Ole Gjermundshaug, med 50 % eierandel hver. Selskapet har hovedkontor i Alvdal og verksted på Tynset.

Dozere

- Så langt har vi sju dozere som skal, eller allerede er pusset opp. Dette er tilsvarende modeller firmaet hadde på 1950- og 60-tallet, sier Jan Inge Gjermundshaug. I tillegg skal en Caterpillar 922 hjullaster, 1963 modell, og en Allis Chalmers veihøvel, 1966, restaureres. De sju dozerne er en Cat D2 fra 1947, to Cat D4, '51- og '57-modell, Cat D6 fra 1956, Allis Chalmers HD5, '51-modell, Allis Chalmers HD6 fra '56/'57 og en International TD6 fra 1956.

Et par av maskinene var i utgangpunktet veldig bra. Ikke minst D2'eren som ble kjøpt fra USA, hvor den var blitt totalrestaurert i 2003. D4'en fra 1951 ble kjøpt fra forsvaret og har kun 380 timer på telleren. Det finnes ikke tegn til slitasje noen steder på dozeren, men den er sandblåst for å fjerne grønnfargen. Straks riktig fargekode er på plass, skal den lakkeres Cat-gul. Det finnes nemlig flere varianter av "Highway yellow", som er navnet på Cat-fargen. '57-modellen er det noe mer arbeid på. Motoren hadde "satt seg" og skal overhales før dozeren skal sandblåses og lakkeres.

D6'en er allerede ferdig lakkert og på den gjenstår bare mindre arbeider, som å tilpasse gitteret i fronten og montere førersetet, når det kommer tilbake fra opptrekking.

Med engasjementet Gjermundshaug viser for de gamle maskinene og firmaets historie, antar vi at det ikke kommer til å gå veldig lang tid før det er flere gamle maskiner samlet på Brødrene Gjermundshaugs arealer.

Vi har nevnt det tidligere og vi gjentar det gjerne. Det er godt det finnes mennesker som er interessert i å ta vare på gamle maskiner, for dette er en del av Norges historie.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!