Den svenskproduserte dumperen rullet ut av Kockum-fabrikken i 1969.

Etter å ha vært i bruk på anleggsplasser rundt om på Sørlandet på 1970- og 1980-tallet, havnet Kockum-dumperen hos en gårdbruker, hvor den ble brukt en gang i blant. Da nåværende eier, Jan Smiebakken, kom over den, hadde den stått parkert i 6 -7 år uten å ha vært i bruk. Motoren hadde satt seg, men etter litt skruing startet den uten problemer.

Dumperen har modellbetegnelsen Kockum 411B og ble produsert i 1969. Det skal visstnok bare vært produsert 78 stk totalt. Modellene 411 og 411B ble produsert fra 1968 til 1973. Motoren er en Ford med betegnelsen 2704 E og yter 128 hk ved 2800 o/min. Dumperen har hydrostatisk drift på bakhjulene, men i 1. og 2. lavgear, og revers har dumperen firehjulsdrift. Forhjulene kobles inn automatisk ved hjelp av luftstyring. Gearkassen har åtte gear forover og to bakover.

Dumperens egenvekt er 10,5 tonn og lasteevnen er 15 tonn. Tippvinkelen på dumperkassa er 68 grader og tippingstiden er oppgitt til 10 sekunder. Til tross for kallenavnet Snilen så kommer dumperen opp i 30 km/t på vei.

Sist vinter fikk dumperen ny lakk og nye dekk, og i mars ble den godkjent hos Rogaland Maskinservice, som holder til i Brøyts gamle lokaler.

Få timer

Smiebakken bruker dumperen daglig og forteller at den bruker veldig lite diesel. Den har fraktet 1000-vis av kubikk med masse etter at den kom til Sira. Til tross for at den er i daglig drift har Kockum-dumperen ikke gått mer enn et sted mellom 4000 og 5000 timer. Deletilgangen er heller ikke noe problem. For eksempel er gearkassen den samme som benyttes i traktoren Ford 5000.

I 1973 ble 411B erstattet av modellen 412, som ble produsert frem til 1983. I denne satt det en Scania D8-motor på 173 hk. På begynnelsen av 1980-tallet kjøpte Volvo Kockums dumperproduksjon. I dag er nok Kockum mest kjent for sine skogsmaskiner.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!