Selv om Volkswagen omtaler varebilen som "den nye Transporter", er det ingen ny modell. Riktignok er varebilen endret på mange områder, men den har allikevel beholdt det meste fra da T5 ble lansert høsten 2002.

Utvendig oppgradering består av blant annet nye frontlys, ny grill og ny profil i forkant på panseret, som mange kanskje vil mene har gitt Transporter et mer aggressivt utseende. I hvert fall har grillen fått færre riller og lyktene har mørk "innfatning".

Av andre endringer utvendig kan nevnes nye baklys og nye speil. I speilhuset på førersiden har VW integrert radioantennen. Samme antenne fungerer også som mottaker av telefon- og GPS-signaler.

Modellen vi prøvekjørte var utstyrt med førerassistentsystemer. Disse består av dekktrykkontroll, parkeringssensorer bak, blindsoneassistent (varsler om det er et annet kjøretøy i blindsonen på høyre side), kurve-/tåkelys som skrur seg på når man svinger i hastigheter under 40 km/t, regn-bremseassistent, bakkestartassistent, hengerstabilisering, motorbremsregulering, elektronisk differensialbrems og beltevarsling. I tillegg inneholder systemet de mer vanlige elektroniske hjelpemidlene som ABS, ESP, EBV (elektronisk bremsekraftfordeling) og bremseassistent, som ved nødbremsing bygger opp raskere trykk. I tillegg besto ekstrautstyret av cruise control og multifunksjonsratt i skinn.

Motor og gear

I motsetning til tidligere Transportere, som ble levert med både 4- og 5-sylindrede dieselmotorer, leveres den "n ye" med kun en ny 4-sylindret 2-liters common rail turbodieselmotor.

Den nye motoren kommer i fire forskjellige effekt-/dreiemomentvarianter - 84 hk/220 Nm, 102 hk/250 Nm, 140 hk/340 Nm og 180 hk/400 Nm. I tillegg står også en 2-liters bensinmotor på 115 hk/170 Nm oppført i listen av motoralternativer. Sistnevnte vil vi nok ikke se mange av i Norge.

Den nye motoren med common rail-innsprøytning har roligere gange enn de tidligere motorene, noe som merkes på støynivået inne i kupeen. Innsprøytningssystemet bidrar også til lavere forbruk og at maksimalt dreiemoment er tilgjengelig ved lavere turtall enn på tidligere motorer. Alle de fire dieselmotorvariantene leveres med partikkelfilter som standard.

Med innføringen av den nye dieselmotoren, tilbys nå også Transporter med 7-trinns DSG. Direktekoblingsgearkassen (DSG) kombinerer i følge VW, de sportslige egenskapene til en manuell gearkasse med den behagelige gearingen til en automatgearkasse. Dette er også en måte å beskrive hvordan DSG-systemet føles, men at det nesten ikke er mulig å merke at den gearer er noe vi kan bekrefte.

Den største nyheten, når det gjelder drivlinjen, er allikevel at nå leveres Transporter med 7-trinns DSG i kombinasjon med 4Motion. Riktignok må man velge den største dieselmotoren om man ønsker denne kombinasjonen.

Kombinasjonen av 180 hk/400 Nm og 7-trinns DSG fungerer veldig bra. Under akslerasjon fra stillestående og opp i motorveihastighet, merket vi nesten ikke gearskiftene og i følge tall oppgitt av VW, skal Transporter med denne drivlinjen klare 0 - 100 km/t på 10,6 sekunder. Tall vi ikke har noen grunn til ikke å stole på, for her gikk det unna.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!