Når et dekk på en anleggsmaskin, industritruck eller en landbruksmaskin punkterer, rykker Rokling ut med firmaets lastebil og reparerer dekket ute hos kunden.

- Jeg jobber stort sett bare mot entreprenører, industrien og landbruket, sier Rokling.

Dagen vi er på besøk skal han til Veolias anlegg på havna i Drammen. Et av dekkene på en av dumperne som frakter skrapjern har punktert, etter at en stor metallbit har skjært seg gjennom dekket. Han viser oss en kilotung v-formet metallgjenstand som han har fjernet fra dekket.

- De ringte meg på fredag og lurte på om jeg hadde mulighet til å reparere dekket. Selvfølgelig hadde jeg det og jeg var på plass klokka sju i går tidlig. Det tok meg fem timer fra jeg startet, til dekket var reparert, fylt med luft og montert på dumperen igjen, sier Rokling. Men selv om dekket begynner å bli slitt, har det allikevel igjen mange timers levetid og kostnaden ved at "dr. Gummi" reparerer det, er minimal i forhold til om kunden skulle kjøpe et nytt dekk

André Rokling begynte i dekkbransjen på midten av 1990-tallet. Den gang jobbet han for en dekkimportør, men i 2003 ble han kjent med produktet Tyre Protector. Dette er et stoff som fylles inn i hjulet og gjør at om det blir hull i gummien, så tettes dette når stoffet blåses ut gjennom hullet.

- Jeg tenkte at her er et stoff som mange bileiere vil etterspørre. Men det viste seg ganske fort at det var ikke så mange personbileiere som var interessert, derfor konsentrerte jeg meg om det profesjonelle markedet, sier Rokling. Etter å ha drevet med dette en periode, så Rokling at det var muligheter for å starte opp med et mobilt vulkaniseringsverksted. Han reiste til Belgia og fikk opplæring i vulkaniseringsfaget og etablerte firmaet Norsk Dekkvulkanisering AS.

- "Dekkrisen" som var for et par år siden ga meg en skikkelig startboom. Det var mangel på dekk og mange var fortvilet fordi maskiner og utstyr ble stående stille på grunn av ødelagte dekk. Da tok det skikkelig av, sier Rokling. Han forteller at det er den berømte "jungeltelegrafen" som har sørget for at han nå i dag har nok å gjøre. Firmaet har adresse Sande i Vestfold, men han reparerer dekk over store deler av Sør-Norge og han tar seg også turer nordover ved behov.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!