Helt siden 1989 har sikkerhetssenteret i Hobøl kurset folk for å bli mer fokusert på emnet. I dag tilbyr If forskjellige sikkerhetskurs til bransjen og samarbeider med NLF for å tilby et så målrettet opplegg som mulig. If Sikkerhetssenter spiller rollen som et skadeforebyggende og kompetansehevende senter. Aktivitetene er en blanding mellom teori og praktiske øvelser hvor målet er å få bransjens ledere og ansatte til å tenke sikkerhet som et gjennomgående tema i hverdagen.

Viser det i praksis

Leif Høyland er spesialrådgiver på senteret og viser oss rundt på anlegget. Han er svært opptatt av transportbransjen og har selv vært sjåfør i 10 år, både innen distribusjon og langtransport. Etter dette syv år som brannmann i Nordre Follo, så han har litt i bagasjen kan man si. Han er nå ansvarlig for transportkurset på senteret og synes samarbeidet med NLF er en glimrende måte å jobbe på.

4000 personer er innom senteret årlig, og tanken er nå å tilby komplette sikkerhetskurs her på anlegget forklarer han.

Det er If sitt anlegg, men de har nå tatt med NLF som faglig ansvarlig for blant annet lastsikringskurset. Lastsikring skal bli viet 4 timer i det nye yrkessjåførdirektivet og for å få noe igjen for dette bør det fylles med noe sjåførene vil ta med seg videre. Derfor synes Leif det er svært viktig å vise teorien i praksis.

Overtent hytte

Etter en omvisning på anlegget var det på høy tid å fyre opp en gammel Scania. Leif ville demonstrere hvor vanskelig det er å slukke en brann i en førerhytte, blant annet på grunn av høyden.

Ved hjelp av vår egen Hobølcoctail med 30% parafin og 70% bensin, illustrerer vi hvor skummel en slik brann er og hvor vanskelig den er å håndtere på grunn av at den er flere meter opp til forskjell fra en brann i personbil, advarer han.

Er man inne i hytta når en brann starter, har man svært liten tid på seg. Gassene som utvikler seg er like skumle som selve brannen, blåsyregass og klorgasser utgjør livsfare og kan få offeret til å reagere urasjonelt og farlig. Med et standard 2 kilos pulverapparat er mulighetene for slukking også svært begrenset. Det kan kjøpe sjåføren litt tid før brannen har utviklet seg, slik at han kan komme seg ut.

Leif råder sjåførene til ikke å lade mobil og GPS når de sover. Det er rett og slett brannfeller og det er jo allerede mye elektronikk i en moderne førerhytte.

Jeg er svært skeptisk til doble laminerte vinduer som flere og flere førerhytter nå har. De er jo uknuselige og fjerner den eneste rømningsveien dersom døra ikke går å åpne, mener han.

Røykvarsler i hytta burde blitt mer vanlig ifølge han. Han synes ideen om å bli utsjekket på hver bil man skal føre, ikke er et dumt forslag. Det er mye ny teknologi, nye løsninger og for å unngå et uhell kan det være ekstra viktig å vite hvordan ting fungerer.

Det er mye å tenke på og for å få ned risikoen vil Leif og sikkerhetssenteret få oss til å tenke sikkerhet fra vi står opp til vi legger oss.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!