Etter introduksjonen på Bauma, har vi gledet oss til å få prøvekjøre Volvos nye FMX. Stor var derfor spenningen da vi satte oss bak rattet, som blant de første i Europa, for å prøvekjøre noen av de få FMX som er produsert.

Prøvekjøringen var lagt til et steinbrudd i utkanten av Göteborg og således i riktige omgivelser for en anleggsbil.

Volvo FMX er kort fortalt en ombygd FM, som er tilpasset for bruk til anleggskjøring. Med blant annet tredelt støtfanger, røffere front, beskyttelsesplate under motoren, mindre speilhus og oppdatert versjon av I-Shift, bør FMX kunne imøtekomme en del krav bransjen stiller til en anleggsbil.

I følge produksjonssjef Hayder Wokil har Volvo spurt bransjen om hva de ønsket av en anleggsbil og konstruert FMX ut i fra dette.

De ni FMX-modellene som sto til vår disposisjon, var utstyrt med både 11- og 13-liters motorer med effekter fra 330 til 500 hk, i kombinasjon med både I-Shift og Powertronic gearkasse.

Prøvekjøringsområdet besto blant annet av bakker på opp til 25 % helling, "kuleløype" og hullete grusveier, og de fleste lastebilene var lastet til maks totalvekt.

Etter en dag bak rattet i FMX er førsteinntrykket at her har Volvo utviklet en lastebil som burde passe godt for norske anleggskunder. Så spørs det om de er villige til å vurdere å bytte ut FH med den noe mindre FMX.

Vi synes det allikevel er spenstig av Volvo å lansere en lastebil som er konstruert for bruk i en bransje som for tiden "sliter litt i motbakke".

I neste nummer av AnleggsMagasinet kan du lese mer om Volvo FMX.

Les også: Verdenspremiere Volvo FMX

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!