23948sdkhjf

Volvo-salget opp 51 prosent i første kvartal, slo et marked i oppgang

Bedre anleggsmarked, spesielt i Asia og Sør-Amerika, sammen med lavere kostnader og bedre kapasitetsutnyttelse, fikk Volvos anleggsmaskinvirksomhet tilbake på plussiden i første kvartal.

Volvo Construction Equipment (CE) opplevde betydelig forbedring både i salg og inntekter i løpet av første kvartal 2010, samtidig som det totale verdensmarkedet for tunge maskiner, kompakte maskiner og veimaskiner økte med 30 prosent mellom januar og mars, sammenlignet med samme periode året før.

Selskapets netto salg i løpet av årets tre første måneder ble drevet sterkt av økende etterspørsel i Asia og Sør-Amerika.

Salget økte med 36 prosent til 11,18 mill. SEK (8,172 mill. I Q1 2009). Justert for valutasvingninger ble resultatet enda bedre - også sett i forhold til verdensmarkedet - nemlig 51 prosent.

Bedre inntjening

Volvo CE gikk også fra minus til pluss i inntjening i første kvartal. Driftsinntektene økte kraftig til 1,006 mill. SEK, fra et tap på 1,395 mill. SEK i den samme perioden i fjor.

Driftsmarginen styrket seg med 9 prosent de første tre månedene i år, opp fra et minusresultat på 17.1 prosent i samme periode i fjor. Denne forbedringen var ikke bare et resultat av høyere salg, men også kostnadskutt gjennomført i løpet av 2009 og bedre kapasitetsutnyttelse gjennom økt produksjonsaktivitet. Verdien på Volvo CEs ordrebok pr. 31. mars ble også merkbart forbedret og lå 53 prosent høyere enn på samme tidspunkt i fjor.

Bedre marked

Disse resultatene kommer midt i en generell bedring av markedssituasjonen. Mens Europa og Nord-Amerika opplevde nedgang i salget i første kvartal, med henholdsvis 5 og 9 prosent, ble nedgangen her mer enn utlignet gjennom sterk økning i Asia (55 prosent) og i Andre Markeder (45 prosent) i samme periode.

Det ser også bedre ut for resten av året. På tross av nedgang i salget de tre første månedene ventes det at både Europa og Nord-Amerika vil vokse med 0-10 prosent i løpet av 2010, mens Asia og Andre Markeder er forventet å øke med 20 prosent.

Investeringer

Volvo CE har fortsatt å investere og nyutvikle gjennom nedgangsperioden for anleggsindustrien de to siste årene. I løpet av første kvartal meldte selskapet om sine planer om å etablere et designsenter i Jinan, Kina med fokus på de såkalte BRIC-landene (Brasil, Russland, India og Kina). Dette senteret får 180 ansatte. Volvo CE har i perioden også hatt fokus på drivstoffeffektivitet gjennom lanseringen av sin OptiShift drivlinjeteknologi som kutter drivstofforbruket med opp til 15 prosent. I første kvartal i år slapp også Volvo CE detaljer omkring sin Tier IV-løsning på motorsiden og 100.000 timers-testene som er blitt gjort.

- Etter et vanskelig 2009 har Volvo Construction Equipment startet 2010 sterkt, sier Olof Persson, toppsjef i Volvo CE.

- Vi har vært særlig suksessfulle i å utvikle virksomheten i Kina, demonstrert gjennom våre resultater i Asia der vi økte med 114 prosent i første kvartal. Med en global økonomi som nå er tilbake på en vekstkurve, sammen med våre etablerte kundeforhold og våre konkurransedyktige produkter og servicetjenester gjør at Volvo CE har all grunn til å være optimistisk med tanke på fremtiden.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.064