Her vil man finne syv forskjellige Scania-biler og 10 anleggsmaskiner. I tillegg tar Harald A. Møller med seg Caddy og Caddy Maxi med 4 motion, Transporter T5 DSG 4motion og noen forskjellige varianter av Crafter. VBG vil vise sitt nye automatiserte tilhengerfeste og Michelin vil være tilstede for å vise dekk for bruk i anlegg.

Komplett anlegg

Anleggsfolket får her mulighet til å se og prøve mye forskjellig, blant annet den nye Komatsu WA480LC-6, en 26 tonns hjullaster med stor converter. Komatsu representeres altså med hele 9 maskiner som den populære korthekkede PC78US-8 og den 38 tonn store beltemaskinen PC350LC-8. Fra Bomag kan man teste 13-tonneren BW213, et valsetog med Variocontrol system for å lettere holde oversikten over antall overkjøringer, osv.

Anlegget er jo ikke komplett uten frakt av massene og Scania vil gjerne vise sine siste anleggsbiler. Bilene G480 8x4, R500 6x4, R560 6x4 og R620 6x4 er avlet frem for anlegg og har alle forbedringer i forhold til anleggskjøring. Nyheten i korte trekk dreier seg om optimert boggifjæring ved at kun to fjærblad er aktive ved ulastet bil, noe som gir redusert fjæringsstivhet og bedre kjørekomfort ifølge Scania. Drivlinjene er i tillegg forbedret ved å øke den totale stivheten i drivlinjen for å redusere oppspennet, bonusen skal da bli redusert "lugging" og økt styrke og levetid.

Fra å ha et kjempehøyt besøkstall på hele 1200 besøkende i 2008 gikk det noe roligere for seg i fjor med snaue 500 besøkende. Det skal da også sies at fjorårets Test and Drive kolliderte med blant annet TransportMessa, noe som ikke er tilfellet i år. Arrangørene er derfor spente og klare for storinnrykk fra og med 10. mai.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!