Ordreboken har for lengst passert 1.200 enheter fra CLA-serien, som er utviklet hovedsakelig for markeder i Asia og Afrika. Det er spesielt tunge ordre fra Indonesia, Vietnam, Usbekistan, Sør-Afrika og Marokko som har fått fart på salget.

Blant annet er det solgt 350 tre-akslede MAN CLA 26.280 6x4 med dumperpåbygg til gruveindustrien i Indonesia. Her vil de gå under ekstremt krevende forhold, med blant annet vanskelig topografi og dårlige eller manglende veier. Disse kjøretøyene skal utstyres med en 6,9-liters Euro 3-motor på 280 hk.

Også Vietnam skal ha et antall CLA, og mot slutten av 2010 vil det operere 320 MAN CLA i landet. I tillegg til tre-akslede dumpere vil noen av dem være spesialvarianter med betongtromler. Det blir også levert to-akslede MAN CLA som trekkvogner i Vietnam, de fleste med motorer på 280 hk.

Marokko nøyer seg med den noe mindre motoren på 220 hk. I løpet av året skal det leveres et antall tre-akslede dumpere og to-akslede trekkvogner fra CLA-serien i landet.

MAN CLA bygger i det alt vesentlige på tysk teknologi. Førerhus, motorer og girkasser skriver seg fra LE2000-serien, som var forløperen til dagens TGL- og TGM-serie. Alle aksler med navreduksjon kommer fra MANs tunge akselprogram, mens det benyttes hypoidaksler fra Meritor i enkelte langtransportutførelser. CLA-serien leveres i to- og tre-akslede utførelser med totalvekter fra 15 til 26 tonn.

Bildet: Her i landet var MAN LE2000 først og fremst en distribusjonsbil. Med betydelige forsterkninger og kraftige aksler opererer LE2000-baserte MAN CLA fint innenfor dumpersegmentet.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!