Nå rett før asfaltsesongen setter inn for fullt, inviterte Volvo Maskin asfaltbransjen til "Asfaltdag" ved selskapets hovedkontor på Kolbotn. De fremmøtte ble presentert et utvalg av maskiner, bestående av to asfaltutleggere, to asfaltvalser og to valsetog.

Det er nå tre år siden Volvo CE kjøpte veikonstruksjonsdivisjonen til Ingersoll Rand. Etter oppkjøpet kunne Volvo CE utvide produktrangen med blant annet fire beltegående og tre hjulgående asfaltutleggere, med maks. utleggerbredde fra 4 til 13 meter. I tillegg tilbyr de asfaltvalser med driftsvekt fra 1,5 til nesten 10 tonn.

Under asfaltdagen hadde Volvo Maskin tatt frem to eksemplarer av den største hjulgående asfaltutleggeren, ABG 6870. Maskinen har maks. leggehastighet på 40 meter pr. minutt. Maksimal asfalttykkelse er oppgitt til 300 mm og transporthastigheten er 20 km/t. Asfaltvalsene var modellene DD95 og DD22, med driftsvekt på henholdsvis 9,5 og 2,2 tonn.

Uformelt

Interessen til "Asfaltdagen" fra bransjen var det ikke noe å si noe på. Representanter fra asfaltbedrifter fra Kristiansand i sør til Bodø i nord, hadde lagt turen til Kolbotn for å delta på arrangementet.

- Det har vært 50 - 60 personer her i løpet av de timene vi har holdt på. Det er rett før sesongen starter og det er nå de har tid til å komme på et slikt arrangement. Om en måned går det for fullt, sier Knut Grepperud, hos Volvo Maskin. Han forteller at asfaltbransjen er en forholdsvis ny bransje for Volvo og at et slikt arrangement bidrar til at de blir bedre kjent med aktørene på en uformell måte. Og uformelt var det. Innimellom demonstrasjoner og prøvekjøringer ble det spist pølser, drukket kaffe og diskutert. Dette foregikk mens produktansvarlige, selgere, servicemenn, administrerende direktør og markedssjefen hos Volvo Maskin viste frem forskjellige finesser ved maskinene og svarte på spørsmål.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!