23948sdkhjf

Ny front og automatgear

Outlander har vært en salgsuksess for Mitsubishi siden lanseringen i 2007. Nå har modellen gjennomgått en ansiktsløftning for å bli mer lik resten av modellene fra den japanske produsenten. Den største nyheten er allikevel at Outlander nå tilbys med automatgear i kombinasjon med dieselmotor.

Tidligere har de som ønsket automatgear på Outlander måtte velge bensinmotor, noe som har gjort den lite aktuell for de fleste innen anleggsbransjen. 2010-utgaven av den populære SUVen er nå tilgjengelig med Mitsubishis TC-SST (Twin Clutch Sport Shift Transmission) automatgearkasse. Tilnærmet samme gearkasse som blant annet brukes i Lancer Evolution.

Gearkassesystemet bruker ikke momentomformer som på tradisjonelle atuomatgear, men har i stedet to clutcher hvor en er engasjert for gearet man kjører i og en for det neste gearet som skal tas i bruk. Systemet er likt Volkswagens DSG-system, et gearsystem som har fått mye god omtale.

Vi opplevde gearsystemet som meget bra og med myke gearskift, og det var sjelden vi reagerte på gearvalgene. Det var kun i situasjoner hvor vi slapp gasspådraget og lot varebilen rulle frem mot rundkjøringer og kryss, for så å skulle raskt akselerere at systemet ikke var så raskt til å geare ned som vi skulle ønske. Men for all del, TC-SST-gearkassen er mange ganger raskere enn en vanlig automatgearkasse og i tillegg har man mulighet til å geare manuelt med både gearstangen og "F1-hendler" på rattet.

Etter litt tilvenning var gearskifthendlene på rattet veldig enkel å bruke. Man gearer opp med hendelen på høyre side og ned med hendelen på venstre side. Det er ikke behov for å røre gearspaken for å gå over til manuell gearing, det er bare å trykke på enten hendelen for opp- eller nedgearing. Når man ønsker å gå over i automat-modus igjen, holder man bare inn hendelen på høyre side en liten stund.

Den nye dobbelclutch-gearkassen kan kun kombineres med den største dieselmotoren. Dieselmotoren er utviklet av Citroën-Peugeot og har også tidligere vært tilgjengelig i Outlander.

Det er riktignok modellen med 2-liters motoren fra Volkswagen som er bestselgeren, men vi regner med at et prispåslag på kun kroner 29.000 vil føre til at flere vil velge den mer moderne og sterkere dieselmotoren i kombinasjon med automatgear. Volkswagen-motoren på 2 liter yter 140 hk og har et dreiemoment på 310 Nm, mens 2,2-literen yter 156 hk og har et dreiemoment på 380 Nm.

Facelift

I tillegg til ny automatgearkasse har Outlander gjennomgått forandringer både utvendig og innvendig. Mest iøynefallende er den nye fronten. Mitsubishi kaller denne for "jagerflygrillen" og den har likhetstrekk med flere av personbilmodellene fra selskapet. Det må bli opp til hver enkelt å bedømme om den nye fronten er en forbedring eller ei, men den gjør at 2010-modellen skiller seg betydelig ut fra forgjengeren. Av andre utvendige endringer kan nevnes blinklys i speilhusene, adaptiv frontlyssystem (AFS) som lyser opp til sidene når bilen svinger og chromelist på kanalene (ikke Invite).

Innvendig er noe av hardplasten i dashbordet og i dørpanelene byttet ut med kunstskinn. I tillegg har noen brytere fått chromeinnfatning og det har blitt bedre kontrast i instrumentene.

Ut over nevnte endringer er Outlander stort sett den samme varebilen vi skrev om for litt over to år siden. Den er lettkjørt, praktisk og i forhold til mange andre varebiler i denne størrelsen - rimeligere.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.063