Vinneren ble offentliggjort på Byggegallaen som ble arrangert i forbindelse med Byggedagene 10. - 11. mars på Radisson Blu Plaza Hotell i Oslo. Bygg.no melder at det ifølge juryen var sterk konkurranse om tittelen i år, og de brukte lang tid på både nominasjonen og på å komme frem til vinneren.

Juryens begrunnelse for valget av årets anlegg var blant annet den klare samfunnsnytten. Det har også vært godt samarbeid mellom byggherre og entreprenør, som har bidratt med gode løsninger. Forholdet til kommunene og naboene har vært meget godt gjennom en lengre byggeperiode. Anlegget er gjennomført uten store inngrep i omgivelsene og med ett godt HMS-resultat, heter det videre i begrunnelsen.

Det var prosjektleder Sverre Nergaard i T. Stangeland Maskin som mottok prisen. Stangeland hadde hovedentreprisen på tre av fire etapper på dobbeltsporet, den siste etappen var det Veidekke som sto for.

Utbyggingssjef Ole Konttorp er svært fornøyd med utmerkelsen og forteller til jernbaneverkets nettsider at han også har inntrykk av at utmerkelsen er tatt godt i mot lokalt. Konttorp mener at dette er en understrekning av at Jernbaneverket tilhører elitedivisjonen når det gjelder utbyggingsprosjekter. - Dette er et kvalitetsstempel som det er bra å ha med videre, sier Konttorp og legger til at kvalitet er spesielt vektlagt som et kriterium i utvelgelsen.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!