Ikke bare inkluderer dette en ny torque converter med Lock Up og stator med frihjulskobling, men også Volvo's patenterte Reverse by Braking (RBB) funksjon som gir redusert drivstofforbruk, økt førerkomfort og driftssikkerhet, heter det i reklamen fra Volvo.

OptiShift vil etter Bauma 2010 leveres på alle markeder på Volvo L150F, L180F og L220F hjullastere. En Volvo L180F hjullaster vil bli hovedattraksjonen på Volvo's innestand, mens en Volvo L150F vil fremheve OptiShift's fordeler på en live-demonstrasjon ute.

Drivstofføkonomi i fokus

OptiShift er et betydelig skritt forover i Volvo's bestrebelse på å redusere både drivstofforbruket og miljøpåvirkningene. Nøkkelen til OptiShift er et drivverk som er designet og konstruert av Volvo alene. Dette gjør at systemet fungerer på en myk måte innpakket i en dynamisk og solid enhet der alle komponenter arbeider optimalt sammen.

OptiShift kan redusere drivstofforbruket i arbeidsoppgaver som opplasting og transport bl.a. ved tømmerhåndtering med lengre transportavstand likeledes som korte lastesykluser.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!