Amerikanske Rhino Linings utviklet for mer enn 15 år siden et stoff som kan sprøytes på og sørger for at kjøretøy og utstyr får et tykt lag av beskyttelse. Stoffet er polyurethan og når det sprayes på i ønsket tykkelse, dannes en permanent luft- og vanntett membran.

Steinar Bråthen i Rhino Linings Norway AS, forteller at polyurethanen de bruker har mange bruksområder. - Beskyttelse av pickup-plan og varerom er bare to eksempler på hva polyurethanen kan brukes til. Vi har blant annet sprøytet tribuner i Oslo Spektrum, betongblanderier, svømmebasseng, gulv, dumperkasser, hjullasterskuffer, løftelemmer og innvendig i lastebilskap, sier han.

Bråthen har utført polyurethan-sprøyting i Norge siden 2004 og da vi er på besøk er det to baklemmer som skal re-sprøytes. Lemmene sitter på anleggsbiler som kjører sprengstein. Vi blir fortalt at det har passert ca 45.000 tonn med sprengstein siden første polyurethan-sprøyting.

Først fjernet Bråthen og Johnny Fredriksen restene av den forrige sprøytingen, før baklemmene pusses og gjøres klar for nytt lag med polyruethan. Til tross for at lemmene har måtte tålt mye juling, er det nesten ikke synlige spor av slitasje å se. Selv om prosessen med å fjerne restene av gammel polyurethan og påsprøyting av ny tar ett par dager og koster noen kroner, er det allikevel småpenger i forhold til hva en ny baklem koster. Så her er det snakk om betraktelig forlengelse av levetiden.

Bråthen forteller at den på-sprayede polyurethanen er tilgjengelig i flere forskjellige farger, gir god friksjon som holder lasten på plass, hindrer rust- og korrosjonsdannelse og hefter til nærmest alle underlag.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!