Cub Cadet er et såkalt Utility Vehicle, forkortet UTV, og den er bygget for å ta seg frem i mange typer terreng. Den fungerer i tillegg helt utmerket på vanlig vei, og registreres som traktor.

- Dermed oppnår man den store fordelen av å kunne ferdes lovlig langs veien, og ikke bare til anleggsforflytning, slik som de fleste andre kjøretøy i denne klassen. I hovedsak er kjøretøyet ment som et arbeidsverktøy, og vi ser mange målgrupper for den her i Norge. Anleggsbedrifter, el/nett leverandører, gårdsbruk, jegere og turistnæringen er blant de målgruppene vi fokuserer på. Samtidig kan den også være svært interessant for veldig mange hytteeiere, sier Trond Haug, markedssjef i firmaet Ole Chr. Bye AS.

Cub Cadet har uavhengig hjuloppheng, differensialsperre og variabel transmisjon. Den leveres med en tresylindret, 20 hk Perkins dieselmotor og toppfarten er oppgitt til 40 km/t. Standard leveres Cub Cadet med veltebur, men den kan leveres med alt fra enkle løsninger med vinyltak, frontrute og dører, til komplett Mauser førerhus med mulighet for varmeapparat, vindusspyler o.s.v.

Lasterom med 408kg kapasitet gir rom for mye bagasje og har plass til blant annet en hydropall. Trekkrok, vinsj, snøskjær og tippsylinder er blant tilgjengelig ekstrautstyr.

Cub Cadet UTV har også mulighet til å ferdes som beltekjøretøy, sommer som vinter.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!