Det har strømmet på med mailer, SMS'er og telefoner etter at Frode Nilsen tok bladet fra munnen i et innlegg på bygg.no under tittelen "Tunneler på billigsalg?". Den profilerte entreprenøren, sønnesønn av bedriftsgrunnlegger Leonard Nilsen og sønn av selveste Malvin Nilsen, er en ettertraktet foredragsholder - enten det dreier seg om fjellsprenging eller samferdsel generelt.

Dystert bilde

Og Frode er ikke redd for å si hva han mener. I innlegget på nettsiden til bladet Byggeindustrien tegner han et dystert bilde for den norske tunnelbransjen. Etter at regjeringen høsten 2008 varslet kraftig økning i bygging av jernbane og veitunneler bygde entreprenørene i bransjen opp kapasiteten. Virkeligheten, vinteren 2010, er en helt annen. Statistikken til Norsk Forening for Fjellsprengningsteknikk (NFF) viste at det ikke var blitt noen økning, men tvert imot en nedgang i aktiviteten på over 40 prosent - fra rundt 4,1 mill. m3 i 2008 til 2,4 mill. m3 i 2009. Og Frode Nilsen tror ikke volumet vil overstige noe særlig mer enn 3,0 mill. m3 i år. I et lengre perspektiv er han ikke engang sikker på at det vil bli noe samferdselsløft her til lands når regjeringen så klart har signalisert at det skal brukes mindre oljepenger i årene som kommer.

Prisnedgang

Leonard Nilsen & Sønner AS har vært Norges største aktør på underjordsdrift de tre siste årene og har deltatt på 80 prosent av alle tunnelanbud de siste årene. Derfor mener Frode Nilsen at LNS har inngående kunnskaper om prisnivået. Og andøyværingen er skremt over det han ser: Fra siste halvår i 2009 har det etter Frode Nilsens mening vært en markant prisnedgang på tunnelanbud. Sammenlignet med de tre siste samferdselskontraktene LNS har fått, er prisene etter LNS' mening gått kraftig ned. "Når vi vet hvilke resultater det har vært i bransjen og reflekterer over det nye prisnivået, er det all grunn til bekymring", skriver Nilsen. - Konkurransen er hard og prisene presset. De er mellom 20 og 30 prosent lavere, hvis man ser bort fra prisstigningen. Og når prisene presses ender vi til slutt opp med færre aktører. Jeg tror markedet her hjemme vil bli kjempevanskelig i årene som kommer og hvis oppdragsgiverne tror at de vil få billigere tunneler på denne måten, tar de feil. Resultatet av at vi får færre aktører vil bli at prisnivået etter hvert vil gå kraftig opp igjen, sier Frode Nilsen.

Feig regjering

På Tovetunnelen var LNS inne med det Frode Nilsen kaller "et hederlig forsøk", men i konkurransen hadde ikke nordlendingene en sjanse. På Holmestrandtunnelen har det utrolige skjedd at oppdragsiver Jernbaneverket ikke har klart å evaluere Mestas vinneranbud. - Vi tror nok noen må ha misforstått noe her og at dette anbudet nå må sendes ut på nytt, sier Frode Nilsen, som synes det er skremmende å se at pengene fortsetter å strømme inn i oljefondet, i stedet for å brukes på infrastruktur. - Vi holder på å råtne på rot. Det gjelder infrastruktur, det gjelder kraftforsyning. Vi har en utrolig feig regjering som ikke klarer å bestemme seg for om de vil starte opp gasskraftverkene eller ikke. Det er en dobbeltmoral i dette som er helt utrolig. Strutsepolitikk vil jeg kalle det. Man driver på med brannslukking og det er en total mangel på visjoner, tordner Frode Nilsen.

Suksessbedrift

Tredje generasjon i entreprenørkonsernet Leonhard Nilsen & Sønner (LNS) ble flasket opp med anleggsvirksomhet og valgte selv å spesialisere seg innen tunneldrift. Bedriften ble startet opp to år før Frode Nilsen kom til verden og konsernet har opplevd en eventyrlig suksess de siste årene med oppdrag både i inn- og utland. I fjor ble byggingen av det spektakulære frølageret på Svalbard med LNS som entreprenør kåret til "årets anlegg". I år er de nye malmsiloene i Narvik (SILA-prosjektet) plukket ut som en av vinnerkandidatene. Her har LNS stått for det sprengingstekniske arbeidet. - Vi har hatt en del fine prosjekter som er blitt lagt merke til, men vi har vært nødt til å kjempe vi også, det har ikke vært noen dans på roser, sier Frode Nilsen. Det som startet som en liten familiebedrift med en lastebil, en buss og en drosje i 1961 er blitt et konsern med aktiviteter på en rekke områder, 800 ansatte og 1,6 milliarder kroner i omsetning. Men lille Risøyhamn i Vesterålen er fortsatt selskapets "hub" og ståsted.

Nye tider

Da Frode Nilsen tok sin ingeniørutdannelse ved NTNU i 1989 var det en god del tunnelstudenter både ved Institutt for Anleggsteknikk og geologi/bergverk. I dag ser han at rekrutteringen til tunnelbransjen er på vikende front, enten det dreier seg om maskinførere eller ingeniører. Kanskje er det tidene som endrer seg. Folk vil heller sitte foran PC'en og komme hjem hver dag, i stedet for å bo på brakke i uker og måneder? - Sviktende rekruttering og et vaklende tunnelmarked her hjemme til tross, Frode Nilsen mener norske tunnelentreprenører er helt i verdenstoppen på konvensjonell tunneldrift. - Norske tunnelarbeidere lønnes godt, men de er også effektive. Vi hadde en delegasjon fra Chile på besøk hos oss. De fikk helt hakeslepp. På ett av våre store tunnelprosjekt hadde vi 30 mann i arbeid. De hadde 120 på et mye mindre prosjekt, forteller Frode Nilsen.

Fremdriften

- Det er effektivitet og pris vi må selge på når vi norske går utenlands. For oppdragsgiverne der ute er fremdriften av helt vital betydning. Det gjelder både utbygging av infrastruktur og innen gruvedrift, sier Frode Nilsen. I fjor sikret LNS kontrakt på 2, 1 milliarder koner for bygging av nye klokakktunneler i Hong Kong. Kontrakten med Hong Kong Drainage Service Departement (DSD) omfatter prosjektering og driving av en 7,5 kilometer lang tunnel fra Aberdeen til Sai Ying Pun på Hong Kong-øya. Videre skal det bygges fem sjakter med lengde fra 70 til 120 meter. - Vi er i gang med sjaktene og kommer i gang med tunnelene til sommeren, forteller Frode Nilsen. Totalt regner han med at 30-40 mann fra LNS deltar på dette prosjektet, som skal være fullført i oktober 2013.

Spennende i Chile

Det er ikke første gang LNS reiser langt for å få jobb. Fra før av er de vant til jobber på Svalbard og Sydpolen. Og foruten sørøst-Asia satser LNS også på Chile. - Vi har kjempekompetanse på å jobbe i arktiske strøk. Nå ser vi blant annet på mulighetene på Grønland, som omtales som det arktiske Saudi-Arabia på grunn av alle naturressursene og mineralene, sier Frode Nilsen. - Chile er også ekstremt spennende. Vi leverer inn et anbud nå 15. mars på mange kilometer med tunnel i verdens største underjordsgruve, El Teniente, i konkurranse med syv andre tilbydere og der vi er de eneste som vil drive med konvensjonell tunneldrift. De andre er TBM-aktører.

Norsk nettverk

Frode Nilsen har engasjert seg sterkt i nettverket Norwegian Tunnelling Network, som foreløpig består av 16 aktører som alle er såkalte støttemedlemmer for internasjonal virksomhet i Norsk Forening for Fjellsprengningsteknikk (NFF). I forbindelse med fjorårets fjellsprengningskonferanse ble det avhold en generalforsamling der Frode Nilsen ble valgt som styreleder og Ola Woldmo i Woldmo Consulting ble tildelt koordineringsansvaret for nettverket. - Det er flere som nå har meldt sin interesse og vil være med, forteller Frode Nilsen.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!