Helstøpte betongrekkverk er "in", og brer om seg i forbindelse med veibygging. Særlig vestlendingene er blitt glade i betongen, som har lang levetid og krever lite vedlikehold. En av dem som kan mest om betong og trafikksikkerhet i Norge er Jan Roger Iversen. Etter mange år med betong, blant annet i Bergen Betong og NCC har han startet opp Betongrekkverk AS, sammen med Egil og Tore Kvingedal, som henholdsvis styreleder og styremedlem. Begge de to siste er entreprenører med full jobb ved siden av.

Det var i fjor at Jan Roger Iversen og Egil Kvingedal bestemte seg for å virkeliggjøre en gammel drøm: Å starte en bedrift sammen. De kjente hverandre fra før og opplevde at de hadde god kjemi. Og med Jan Rogers spesielle kompetanse på betong var det ikke mye å tenke på.

- Tidsmessig var det et riktig tidspunkt, sier Egil Kvingedal, fullt klar over at mai 2009 var midt i en finanskrise der de fleste anleggsbedriftene tenkte mest på å overleve. - Viktigere enn finanskrisen er det som har skjedd og skjer på veisiden. Tida og markedet jobber for oss i forhold til en del føringer som blant annet er blitt lagt i forbindelse med overgangen fra riksveier til fylkesveier. Vi har etablert firmaet for å få opp noe nytt - og langsiktig, forteller Kvingedal.

AnleggsMagasinet møtte gutta i tunnelen da de startet opp arbeidet med den nye kantstøpemaskinen, en 1200 kilo tung USA-produsert maskin av merket Gomaco Curb Cadet med bakmontert belte. Det er Ankerløkken Equipment AS som importerer Gomaco til Norge.

Les mer i neste nummer av AnleggsMagasinet, nummer 2 - 2010.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!