Det er kanskje ingen stor nyhet at en kommune har kjøpt ny slamsugebil. Det er vel heller ingen stor nyhet at de kjøper en Renault lastebil. Men når vi kan fortelle at den nye sugebilen til Fredrikstad kommune er den første i landet som er bygget på en Renault Premium, og samtidig kan fortelle at dette er den dyreste lastebilen av merket Renault som hittil er levert her i landet, fortjener det vel litt oppmerksomhet.

Det er snakk om en Renault Premium Lander 6x2*4 (styrende løpeaksel) med 11-liters Euro5-motor på 410 hk, koplet til en automatisert Optidriver+-gearkasse. Chassiset i seg selv er vel ikke akkurat noe merkverdig, kanskje rent bortsett fra at det er utstyrt med tre kraftuttak (ett på motoren, to på gearkassa) som er seriekoplet.

- Årsaken til at valget falt på Lander-varianten er at den har et lavere innsteg til førerhytta enn vanlig Premium. Denne bilen skal jo ikke gå så langt, men mannskapet er mye ut og inn av bilen, forteller Svein Nilsen, selger for Renault Trucks i Østfold.

At valget falt på Renault er ellers ikke så unaturlig. Fredrikstad kommune har flere Renault renovasjonsbiler og er så langt fornøyd.

Påbygget på nyinvesteringen er det svenske Korp & Son i Brastad som har stått for. Det har en kapasitet på 17 m3, 10.000 liter slam og 7000 liter vann. Da tungt var til stede ved overleveringen var det to spente sjåfører som så fram til en ny arbeidsdag med ny bil.

- Dette ser bra ut, men jeg er litt spent, da. Har ikke noen erfaring med Renault, men det blir sikkert bra. Jeg er spesielt fornøyd med påbygget. Det er enkelt å betjene og ser virkelig bra ut, sier Atle Andersen som skal dele bilen med Viggo Mathisen.

Virksomhetsleder i Maskinsentralen til Fredrikstad Kommune, Nils Skreden, er også fornøyd med den nye slamsugerbilen. Nå er han spent på å høste erfaringer med nyinvesteringen.

- Vi skal evaluere hele bilen etter 6 måneders bruk for å se om det er ting som bør endres. Vi har nemlig planer om ytterligere en slamsugerbil og vi ser det som en fordel at vi velger likt utstyr, både med hensyn til opplæring av de ansatte, og til service og vedlikehold, forteller Skreden.

Hva koster så herligheten? Jo, med alt utstyr på plass havnet prislappen på 3,1 millioner kroner, men så skal også bilen benyttes opp mot 10 år før den skal byttes ut igjen.

- Dette er så vidt jeg vet den dyreste Renault lastebilen som vi har levert her i landet, sa en tydelig fornøyd Svein Nilsen fra Renault Trucks, før han overleverte marsipankake med Renault-logo til de ansatte.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!