Da det ble bestemt at det skulle kjøpes inn en ny lastebil, fikk sjåfør Bjarne Kristiansen selv bestemme hvilket merke han ville kjøre. Valget falt på en Scania R620 med Opticruise, tandemdrift og "danskerumpe". Påbygget ble bestilt gjennom Rolf Holtan i Holtan Bil AS, som sørget for oppbyggingen av krokløftbilen hos Holme Lastebiler i Danmark. Samtidig som Scaniaen var i Danmark for oppbygging, ble den levert til Buur & Gottlieb for opptrekking innvendig.

Det er en spesiell Scania Bjarne Kristiansen har tatt i bruk. Interiøret er trukket opp med beige skinn og blått stoff, det er tykke tepper på gulvet og det er montert inn et stort stereoanlegg og flatskjerm. Utvendig er det brukt mye chrome og stål.

Saltsprederaggregatet er levert av Sigurd Stave Maskin AS i Oslo. Selskapet som er en stor leverandør av utstyr til anleggsbransjen, med blant annet feiemaskiner, snøfresere og betongbearbeidingsutstyr, har levert saltsprederaggregatet fra Falköping.

Sprederaggregatet, med betegnelsen Mixer, består av en tørrbeholder på 9 m3 med skruemating og to tanker for saltløsning som hver rommer 2100 liter. Tørrbeholderen er tett i bunn, noe som er viktig for å unngå at det drysser salt ned på chassiset.

- Mixer betyr at det sitter en kvern i nedfallsrøret rett ovenfor strøtallerkenen. Denne maler opp saltkornene og når man tilsetter saltløsning dannes en seig og klebrig saltslurry. Fordelen med saltslurryen er at den ligger bedre på veien, sier Per Ingar Haug hos Sigurd Stave Maskin. Kvernen kan rotere med en hastighet opp til ca. 2000 o/min. Alle funksjoner på sprederaggregatet styres via en PDA (Personlig Digital Assistent eller lommedatamaskin), som er plassert i en holder på dashbordet inne i lastebilhytta.

Bjarne Kristiansen forteller at Scaniaen skal brukes til forskjellige transportoppdrag, blant annet transport av avfallscontainere, frakting av asfalt i en isolert asfaltbalje, tippkjøring og selvfølgelig til saltstrøing.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!