- Jeg skal ha folk til å kjøre disse bilene også, argumenterte han forrige gang og siktet til at MAN kun ville levere lav og smal hytte på tippsemien med hydrodrive.

Ole Bjelland sa allerede den gang at han ønsket enda en 540 tippsemi med hydrodrive, men han stilte krav om stor hytte.

- Bare glem det, svarte de på MAN-fabrikken.

Idar Gilje, selger hos MAN Last og Buss i Stavanger, syns imidlertid det var for ille å gå glipp av dette salget. Bjelland fleipet jo attpåtil med å gå til en konkurrent om ikke de fikk til dette. Slikt kan man ikke sitte og høre på.

- Jeg brukte faktisk artikkelen fra AnleggsMagasinet og plusset på mange gode begrunnelser, før jeg sendte pakken til Arne Tvenge i Oslo. Vi får solgt en slik bil på flekken om vi klarer å levere den, sa jeg.

Da tyskerne fikk se reportasjen, ble de litt imponerte av både bilen og kjøringen den gikk i. De landet på at de jo hadde bygget en slik bil tidligere og fant rom for å produsere noen flere, forteller Gilje.

Ifølge MAN-selgeren er fabrikken mer lydhør for kundenes ønsker nå enn tidligere. Trolig en konsekvens av et vanskeligere marked.

Dermed havnet også den andre bilen i sitt slag i Rogaland. Maken til disse to finnes ikke i Europa, skal vi tro den blide eier.

Nå har han ytterligere to biler i bestilling, med hydrodrive og stor hytte. Det blir bil og henger denne gang. Antakelig nummer tre og fire i Europa, det da.

- Uten reportasjen i AM og god hjelp fra Idar Gilje, hadde vi nok ikke fått det til, medgir den smilende rogalendingen.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!