Hiab er en global markedsleder innen lasthåndteringsløsninger på vei.

Dagens melding til kundene er krystallklar, ifølge en pressemelding fra bedriften: "Vi bryr oss om våre kunder og våre kunder skal alltid ha tilgang til de mest avanserte teknologiske løsninger. Ved å ta Maskindirektivet på alvor, er vi forberedt på å hjelpe kundene med å overholde dette. Vi tok også en beslutning om å overholde den nye harmoniserte lastekran standarden EN 12999:2009."

En mengde nye funksjoner og teknologiske løsninger har blitt implementert på kraner og krokløftere for å gjøre dem mer produktive og for å unngå arbeidsulykker. I tillegg har alle sentrale personer i Cargotec hatt opplæring vedrørende MaskinDirektivet, dens påvirkninger på våre produkter som installasjonskrav, dokumentasjon, nye egenskaper og funksjoner.

I dag har Hiab kraner løsninger som gjør det enklere enn noensinne å finne lette, og optimalt tilpassede kombinasjoner av kran og lastebil størrelse. For eksempel kan en velge en kran som har øket kapasitet i enkelte arbeidsområder bare ved å avstå fra noe kapasitet i andre. Funksjonen som gjør dette mulig kalles Variable Stabilitet Limit (VSL). På Norsk (Variabel Stabilitetsgrense) Denne nye funksjonen hjelper kranføreren med å overvåke kranbilens stabilitet, og optimaliserer kranens kapasitet på en mer intelligent måte. I hovedsak gjør VSL at kapasitet maksimeres i forhold til stabilitet, ved å registrere hvor langt ute støttebena er, og at støttebena er satt ned i bakken.

Effekten av det nye Maskindirektivet er å innføre samme krav til maskiner og sikkerhet i alle land innenfor det Europeiske økonomiske samarbeidsområde (EØS). Direktivets første og viktigste mål er å redde liv ved å senke antall arbeidsulykker. Maskindirektivet 2006/42/EC trådte i kraft 29. desember 2009.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!